Marţi, 23 aprilie 2024 - 9:05:14
Echipa Ştiri Actuale
Români din toate țările, uniți-vă!


Ştii ce drepturi ai când faci cumpărături dintr-un stat UE?


16 septembrie 2013

Ai achiziţionat un produs de la un comerciant din alt stat membru al Uniunii Europene şi nu mai funcţionează, iar acum eşti plimbat de la vânzător la unitatea service autorizată, fără a ţi se oferi o soluţie... Ce poţi face?

Ori de câte ori cumperi un produs sau un serviciu dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, faci o achiziţie transfrontalieră, indiferent dacă mergi în statul respectiv sau foloseşti interne

Cele mai importante drepturi:

- Poţi cumpăra orice de oriunde, fără discriminare, fără a plăti taxe vamale sau TVA suplimentar;

- Ai dreptul la informaţii corecte, de la cele care apar pe eticheta hainelor (compoziţie, utilizare), la modul în care este afişat preţul;

- Nu trebuie să fii indus în eroare ori obligat să faci o achiziţie;

- Ai dreptul la reparare, înlocuire şi restituirea banilor, dacă produsul este defect;

- Orice produs vândut în UE trebuie sa fie sigur;

- Poţi renunţa la achiziţia făcută, de exemplu, atunci când cumperi de pe internet;

- Când pleci în călătorie fie achiziţionând pachet de servicii turistice, fie pe cont propriu, cu avionul, trenul sau autobuzul, eşti protejat.

 

Atenţie! Dacă drepturile tale nu sunt respectate, poţi beneficia de informare şi asistenţă oferită gratuit de Centrele Europene ale Consumatorilor - ECC-Net.

Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor funcţionează la nivelul întregii Uniuni Europene. Fiecare Centru este cofinanţat de Comisia Europeană şi de guvernele naţionale. În fiecare Stat Membru, precum şi în Norvegia şi Islanda, există câte un Centru European al Consumatorilor care te poate sprijini şi îţi poate oferi consultanţă acasă, pentru probleme întâmpinate în afara ţării.

Ce poate face Centrul European al Consumatorilor din ţara ta...

- Informare: poţi primi sfaturi cu privire la drepturile tale sau informaţii practice atunci când te deplasezi prin UE - de la închirierea unei maşini, rezervarea unui pachet de vacanţă sau a unui zbor, la comanda unor produse online.

- Sprijin în soluţionarea unei plângeri: dacă ai o reclamaţie împotriva unui comerciant dintr-un alt stat membru - de exemplu, soliciţi să ţi se dea înapoi o sumă la care comerciantul spune că nu ai dreptul, Centrul tău European se poate adresa sau poate solicita Centrului din celălalt stat să se adreseze comerciantului în numele tău, pentru a găsi o soluţie amiabilă la problema ta.

- Consultanţă: dacă o soluţionare pe cale amiabilă nu este posibilă, ţi se pot oferi sfaturi cu privire la ceea ce poţi face în continuare - să apelezi la mediere, să foloseşti Procedura Europeană privind cererile cu valoare redusă (sub 2.000 de euro) sau să apelezi la un alt organism.

- Plângerea ta împotriva unei companii din UE poate fi preluată numai dacă eşti rezident sau cetăţean al unui stat membru al UE (plus Norvegia şi Islanda) şi dacă legislaţia comunitară este aplicabilă.

- Toate serviciile oferite de Centrele Europene ale Consumatorilor sunt gratuite.

...şi ce nu poate face

 

- Nu poate obliga comerciantul să acţioneze - încearcă să-l convingă pe cale amiabilă (ceea ce reuşeşte în cel puţin jumătate din cazuri!);

- Nu te poate reprezenta în mod legal (de exemplu, în instanţă);

- Nu îţi poate prelua plângerea dacă sediul comerciantului se află în statul tău;

- Nu poate interveni dacă sediul comerciantului se află în afara UE, de exemplu în Canada sau SUA (conform www.consumatoreuropean.ro ).


Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google Plus
Share on Linkedin


Din aceeaşi categorie:



















































































Ştiri Actuale on Linkedin
Ştiri Actuale on Twitter
 on Google Plus
Ştiri Actuale on Facebook



































ISSN–L 2344 – 3006, ISSN 2344 – 3006
Actualizat la 22 aprilie 2024
Autentificare
stiriactuale.ro