Joi, 25 aprilie 2024 - 11:34:47
Echipa Ştiri Actuale
Români din toate țările, uniți-vă!


Cât costă un site şi ce trebuie să aveţi în vedere


7 februarie 2016

În România internetul s-a răspândit cu repeziciune atât în mediul urban cât şi în cel rural, iar foarte mulţi utilizatori doresc să fie proprietari unui site web.

În funcţie de scopul urmărit, este bine să ştiţi câteva detalii despre cerinţele unui site web. Dacă doriţi un site personal, cea mai la îndemână soluţie este un blog pe "Blogger". Este gratuit, se poate configura destul de uşor şi are marele avantaj că este foarte bine indexat pe google. Dacă doriţi un site web pentru a vă promova afacerea, lucrurile se complică foarte tare, pentru că scopul urmărit de la acest site este, în principal, să aveţi cât mai mulţi vizitatori pe site-ul Dvs.

Fie că este vorba de un site de prezentare, de un magazin online sau un ziar online, este bine să aveţi în vedere următoarele cerinţe pe care site-ul Dvs. trebuie să le îndeplinească:

Site web "responsive" sau cu variantă de mobil

1. Să fie "responsive" sau să aibă versiune de mobil. Asta înseamnă că indiferent de pe ce device se vizitează site-ul Dvs (smartphone, laptop, calculator desktop), acesta trebuie să arate corespunzător. Google elimină din rezultatele căutărilor site-urile care nu sunt "mobile friendly". Pentru a verifica dacă site-ul Dvs. este "mobile friendly" puteţi folosi unealta pusă la dispoziţie de google: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=ro

Voi exemplifica această cerinţă pe câteva site-uri programate de mine. Spre exemplu, site-ul http://stiriactuale.ro nu este "responsive", însă are versiune de mobil: http://m.stiriactuale.ro. Dacă folosiţi unealta de testare google despre care am amintit pentru verificarea lui, rezultatul va fi "Minunat! Această pagină este adecvată pentru mobil". După cum puteţi observa în poze, design-ul site-ului din versiunea de mobil diferă total de cea "desktop". Este o soluţie perfectă pentru a îndeplini una dintre cele mai mari cerinţe a lui google... însă preţul acesteia este foarte mare, pentru că implică realizarea a 2 site-uri total diferite, unul pentru mobil şi altul pentru desktop.



O altă soluţie este folosirea unui site "responsive", care este mobile friendly atât pe mobil, cât şi pe desktop. Spre exemplu, site-ul http://stireaph.ro este "responsive" şi nu are versiune dedicată de mobil. Dacă folosiţi unealta de testare google pentru verificare lui, rezultatul va fi "Minunat! Această pagină este adecvată pentru mobil". După cum puteţi observa în poze, design-ul acestui site din versiunea de mobil este identică cu de cea "desktop". Este soluţia perfectă pentru a îndeplini una dintre cele mai mari cerinţe a lui google... iar preţul acesteia nu este aşa de mare ca în cazul prezentat anterior, pentru că implică realizarea unui singur site, dar folosind o tehnologie mult mai avansată, "de zilele noastre".



Site-ul web trebuie să conţină date structurate

2. Site-ul Dvs. trebuie să conţină date structurate. Din perspectiva Google, datele structurate reprezintă o serie de informaţii codificate astfel încât motorul de căutare să înţeleagă mai bine site-ul Dvs. şi în pasul doi, să poată prelua acele date pentru a le prezenta în momentul în care o persoană face o căutare. Din perspectiva unui utilizator, datele structurate reprezintă o serie de informaţii mai detaliate pe care acesta le găseşte direct în pagina de căutare Google.

Voi exemplifica această cerinţă folosind tot o unealtă pusă la dispoziţie de google, https://developers.google.com/structured-data/testing-tool, pe două ziare online programate de mine.

Folosind unealta google amintită, analizăm site-ul http://jurnalulph.ro. După cum se poate observa, acest site nu conţine date structurate şi conform definiţiei google, conţinutul acestuia nu va fi înţeles pe deplin de către motorul de căutare google. Ca rezultat, acest site va fi indexat de google mult mai greu, iar rezultatele căutărilor către acest site vor fi evidenţiate foarte greu.



Folosim aceeaşi unealtă pentru analiza site-ului http://stireaph.ro. După cum se poate observa, acest site conţine pe prima pagină 41 date structurate de tip "articol" şi conform definiţiei google, conţinutul acestuia va fi înţeles pe deplin de către motorul de căutare google. Ca rezultat, acest site va fi indexat de google foarte repede, iar rezultatele căutărilor către acest site vor fi evidenţiate imediat.



Când site-ul nu este responsive, evident că atât versiunea de mobil cât şi cea de desktop trebuie să conţină date structurate.

Meta Tag-uri pentru Facebook si site-map

3. Site-ul Dvs. trebuie să conţină elemente speciale pentru o distribuire corectă pe facebook. Facebook pune la dispoziţie următoarea unealtă pentru testarea site-ului: https://developers.facebook.com/tools/debug (trebuie să fiţi autentificat pe facebook pentru a o folosi). Am folosit această unealtă pentru analiza unei pagini de pe site-ul http://stireaph.ro. Rezultatele acestei analize evidenţiază care sunt elementele (TAG-urile) pe care acest site le conţine special pentru Facebook.



4. Orice site finalizat trebuie să conţină o hartă a site-ului specială pentru motoarele de căutare, care să fie declarată principalelor motoare de căutare http://www.bing.com şi https://www.google.com. Această hartă este un fişier special şi în marea majoritate a cazurilor se numeşte sitemap.xml. Exemplu: http://stireaph.ro/sitemap.xml. În pozele următoare vedeţi cum trebuie să fie acesta declarat principalelor motoare de căutare.



Dacă nu declaraţi harta site-ului motoarelor de căutare, site-ul Dvs. va fi extrem de greu de indexat de către acestea şi va intra în rezultatele căutărilor într-un timp extrem de lung (chiar de ordinul anilor).



SEO şi reţelele de socializare

5. Siteul Dvs. trebuie să fie optimizat SEO, care înseamnă "Search Engine Optimization", adică "să fie optimizat pentru motoarele de căutare". Cum se poate îndeplini acest deziderat? Destul de greu spun unii, care vă iau o grămadă de bani pentru "a vă face SEO". Trebuie să ştiţi că marea majoritate a celor care vă iau banii pentru "SEO" sunt doar şarlatani, care vă prezintă o grămadă de harţi şi rapoarte frumos colorate cu optimizare făcută de ei, dar în realitate, nu vă fac nimic. Cum am arătat la punctul 2, site-ul Dvs. trebuie să fie înţeles de motoarele de căutare prin prezenţa datelor structurate. Dacă site-ul Dvs. nu conţine date structurate pentru că nu au fost incluse de programator în paginile site-ului, firmele care vă fac SEO trebuie să vă modifice site-ul, respectiv să vi-l reprogrameze, pentru a vă include datele structurate. Pe înţelesul tuturor, o firmă care vă face SEO ar trebui să vă re-programeze site-ul! Desigur, costul re-programării este uriaş şi în multe cazuri nu se poate face. Deci SEO este doar un miraj pe care foarte multe firme îl vând pe bani grei, însă fară a vă re-programa site-ul.

În afară de prezenţa datelor structurate pentru SEO, pentru o indexare cât mai bună a site-ului DVs. este necesar să aveţi conturi pe principalele reţele de socializare: twitter, facebook, g+, linkedin şi să share-uiţi conţinutul paginilor site-ului Dvs. pe aceste reţele de socializare.

În general, toate firmele care vă promit optimizarea SEO se limitează doar la a vă face conturi pe aceste reţele de socializare şi la a vă share-ui câteva pagini pe aceste reţele.

O să exemplific ce trebuie să aibă un site pe fiecare dintre aceste reţele de socializare. Pe twitter, o pagină pentru distribuirea articolelor trebuie să fie ca aceasta: https://twitter.com/StireaPh.

Pe Facebook, site-ul Dvs. trebuie să deţină o pagină care să se numească exact ca site-ul. Exemplu: https://www.facebook.com/stireaph.ro. Dacă site-ul Dvs. este un magazin online, pagina acestuia este bine să conţină şi aplicaţia directă de cumpărături, ca a magazinului online: https://www.facebook.com/sigmatools.ro. Nu confundaţi contul Dvs. de utilizator pe facebook cu pagina afacerii!

Pe google plus! (g+) lucrurile sunt puţin mai complicate, deoarece trebuie să creaţi o pagină pentru compania Dvs. pe care să distribuiţi produsele sau ştirile site-ului Dvs. Pentru a crea o pagină de companie pe google plus! va trebui să confirmaţi adresa poştală a acesteia (nu intru în detalii cum). Pot să exemplific pagina companiei Sigmatools pe google plus https://plus.google.com/+SigmatoolsRo care a trecut prin perioada de validare şi rezultatele acesteia pe google maps: https://www.google.ro/maps/place/SIGMA+TOOLS/@44.3772783,26.119806,17z/data=! 3m1! 4b1! 4m2! 3m1! 1s0x40b1fe1037d8394f:0x80db38511c58085c

Site-ul http://stireaph.ro încă nu a fost validat ca o companie pe google plus, deoarece această validare se face, în general, cam într-o lună de la data la care se solicită.

Pe linkedin trebuie să vă creaţi pagină a companiei ca în exemplul https://www.linkedin.com/company/sigma-tools. La fel ca în cazul google plus, realizare acestei pagini se face într-un timp mai îndelungat.

Preţul site-ului

Acum cunoscând cerinţele pe care un site de companie trebuie să le îndeplinească pentru "a nu fi degeaba" pe internet, ajungem la un punct foarte sensibil, care este costul pentru realizarea unui astfel de site.

Dacă aveţi cunoştinţe solide de web design/programare, costurile pot fi destul de mici. Intraţi pe un magazin online de template-uri ca http://www.templatemonster.com şi pentru numai 150$ maxim, vă cumpăraţi un template de site extrem de frumos. Pe acest site găsiţi template-uri de site-uri pentru toate gusturile. ÎNSĂ ATENŢIE MARE! Tempate-ul va fi GOL, nu va conţine absolut nimic! Pentru a deveni site, vă trebuiesc cunoştinţe avansate de joomla, wordpress sau alte CMS-uri. Să nu credeţi că dacă aţi plătit instalarea acestui template pe serverul Dvs, cel care v-a vândut template-ul şi vi l-a instalat pe server, vă va introduce şi paginile dorite de Dvs! Pentru 150$ (cu instalare inclusă) căpătaţi un site GOL, care ar putea să semene cu ceea ce aţi cumpărat, insă pentru a ajunge acolo, ori aveţi cunoştinţe solide de IT ori plătiţi pe cineva să vă aducă site-ul în forma dorită. Este bine să ştiţi că această aducere la forma dorită implică foarte mult timp şi costuri foarte mari.

Orice soluţie aţi adopta, pentru a avea un site benefic, costurile devin mari. Dar să vedem cum se calculează preţul unui site. Un programator, fie el şi începător, va lucra pe minim 15 /oră. Timpul de execuţie al unui site care să conţină datele Dvs. este în jur de 5 zile lucrătoare, a 8 ore/zi. Asta înseamnă 40 ore lucrătoare pentru un preţ total de 600 . Fiind vorba de firmă, înmulţiţi acest venit net al programatorului cu aprox 1,7 taxe şi impozite pentru salariu şi adăugaţi şi profitul firmei, 20 - 30%. Factura pentru un site care să îndeplinească cerinţele expuse în acest articol ajunge la aproximativ 1.200 - 1.500 . Păstrând realismul, să nu credeţi că site-uri precum emag.ro, domo.ro, altex.ro, realitatea.net, cinemagia.ro, etc au costat 1.000 - 2.000 .

Este foarte posibil ca pentru site-ul Dvs. să găsiţi soluţii mult mai ieftine de 1.000 . Pentru un preţ mult mai mic (dorit de marea majoritate) analizaţi site-ul plătit cu uneltele pe care le-am menţionat anterior şi vedeţi ce vă lipseşte. Pentru a avea succesul scontat, verificaţi ca site-ul Dvs. să fie prezent pe reţelele de socializare, să fie declarat motoarelor de căutare şi să fie optimizat SEO.

În concluzie, ca soluţie ieftină vă recomand un blog pe blogger dar total nepotrivită ca imagine de firmă sau ca magazin online, iar ca soluţie de bussines vă recomand să cumpăraţi un site de la o firmă de specialitate, să cereţi un portofoliu de site-uri realizate pe care să le verificaţi cu uneltele menţionate anterior  şi să menţionaţi expres în contract cerinţele de mai sus.

Într-un material viitor vă voi prezenta care trebuie să fie structura unui site, unde se pun noutăţile, categoriile şi alte elemente de design. Să nu credeţi că dacă aveţi un site care îndeplineşte cerinţele descrise în acest articol, veţi fi primii în motoarele de căutare!


Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google Plus
Share on Linkedin


Din aceeaşi categorie:



















































































Ştiri Actuale on Linkedin
Ştiri Actuale on Twitter
 on Google Plus
Ştiri Actuale on Facebook



































ISSN–L 2344 – 3006, ISSN 2344 – 3006
Actualizat la 25 aprilie 2024
Autentificare
stiriactuale.ro