După atâtea decenii, nu mai este un secret pentru nimeni faptul că, în perioda celui de-al II-lea război mondial, naziștii și sovieticii erau aliați, iar evreii care trăiau în România credeau ca scapă de nemți dacă se refugiau in Rusia. Ei nici nu bănuiau că sovieticii îi vor preda, cu zambetul pe buze, inapoi germanilor.
Potrivit Glasul info, povestea barbariei arată astfel: Un submarin notoriu, care a dispărut in timpul celui de-al doilea razboi mondial, a fost descoperit in largul coastei României. O echipa mixta, romano-olandeza a descoperit submarinul, dar numai dupa o examinare atenta a devenit clar ca este submarinul sovietic SC-213, un submarin de sub-clasa Shchuka, recunoscut pentru torpilarea vasului Struma, care transporta refugiați ai holocaustului. Pe vas erau aproape 800 de evrei ce fugeau din Romania pentru a ajunge in Palestina, in ziua de 24 februarie 1942. Toți pasagerii, cu excepția unuia, s-au inecat.
La 15 noiembrie 2008, submarinul a fost descoperit de scafandri – doi români și un olandez – la 12 mile in largul coastei Constanta. Aceștia făceau parte din Centrul de scufundari Aquarius.
Identificarea SC-213 a fost anunțata la 23 august 2010 de catre autoritațile române și reprezentanții Federației Ruse din România.
Struma a fost o nava de transport care naviga sub pavilion bulgar al Panama, plătit de catre organizațiile sioniste din România pentru a transporta evrei români in Palestina.
Vasul Struma a plecat din portul românesc Constanța, la 7 decembrie 1941 și transporta circa 800 de refugiați evrei, in incercarea lor disperata de a ajunge cu orice preț in Palestina. Autoritațile turcești au reținut vasul Struma și pasagerii ei la Istanbul timp de 10 saptamani, datorită faptului că aproape niciunul dintre ei nu a obținut vize pentru a intra in Palestina, iar autoritațile britanice au insistat ca, in cadrul politicii lor de imigrare evreiasca in Palestina, ei nu vor permite nici pentru restul evreilor care vor mai veni sa facă acest lucru, motivul invocat fiind acela că evreii veneau din România, țară socotită inamic,
Motorul vasului Struma s-a defectat atunci cand parasea România și, din nou, atunci cand se apropia de Turcia.
În ciuda tentativelor de reparații de la Istanbul, el a ramas inoperabil. Pasagerilor li s-a interzis sa coboare de pe vas in port cât timp vasul a fost oprit in carantina, doar cațiva membri din echipaj avand dreptul sa coboare de pe vas sau cei care apucasera, prin diferite metode, sa obțina viza din partea britanicilor. Singurele alimente pe care pasagerii au fost capabili sa le obțina au fost cele aduse la bord de catre un evreu turc, pe nume Simon Brod, care lucra cu Semiluna Roșie și de alți evrei din Istanbul.
La data de 23 februarie 1942, un remorcher turc a remorcat vasul Struma inapoi in Marea Neagra și l-a aruncat in deriva ei aproximativ 10 de mile in largul coastei Turciei.
In dimineața zilei următosare, submarinul Shch-213, comandat de DM Denezhko, a tras o singura torpilă, care a scufundat rapid vasul Struma. Mulți pasageri au fost prinși sub punte și s-au inecat rapid, iar alții au supraviețuit la bordul navei dupa scufundarea acesteia și s-au agațat de resturile navei. Cum nicio salvare nu a apărut, toți au murit inecați sau de hipotermie in afara unuia: un tanar in varsta de 19 ani, numit David Stoliar, născut in Basarabia, dar care venea în acel moment din București. El a fost salvat a doua zi de catre echipajul unei bărci cu vâsle turcească.
Din pacate, dupa salvarea lui, Stoliar el a fost inchis in Turcia timp de șase saptamani. Numai dupa un protest plin de zel al evreilor din Palestina, autoritațile turcești l-au eliberat. Ulterior, britanicii i-au emis viza pentru Palestina.
Mai tarziu, Stoliar s-a alaturat armatei britanice și a servit Anglia in Egipt și Libia, apoi mai tarziu in armata israeliana in razboiul din 1948 pentru independența Israelului. El s-a mutat apoi in Statele Unite ale Americii.
Interesant faptul că, inițial, s-a crezut că o mină ratacita a scufundat Struma dar, in anii 1960, istoricul german Jurgen Rohwer stabilit ca SC-213 a facut intenționat acest lucru. Autoritațile sovietice au laudat echipajul submarinului intalnit in dimineața zilei de 24.2.1942, socotit un vas inamic neprotejat … Nava a fost torpilata cu succes de la o distanța de 1118 de metri și scufundata … Unitatea de Comanda, subofițerii … și marinarul care a lansat torpila … au demonstrat curaj. (Arhivele Militare Sovietice)
Decenii la rând, propaganda sovietica bolșevica a incercat sa dea vina pe Romania pentru aceasta crima barbară pe care o savarșise chiar URSS. Pana la urma, Marina Rusă n-a mai avut incotro și a trebuit sa recunoasca aceasta greșala, fără a cere scuze României…