Până în prezent se presupunea (în mod logic) că achiziționarea unui obiect ne face mai fericiți decât dacă am cheltui respectivele sume de bani pentru diverse experiențe unice. Iar baza acestei presupuneri era dată de faptul că un produs material (care durează mai mult în timp) este mai valoros decât o experiență unică, așa cum este un concert sau o vacanță. Însă, conform celor mai recente cercetări, se dovedește că această presupunere este una complet greșită.
„Unul dintre dușmanii fericirii este obișnuința”, spune dr. Thomas Gilovich, profesor de psihologie la Universitatea Cornell, care studiază modul de relaționare a banilor și a fericirii, de peste două decenii. „Cumpărăm lucruri al căror scop este să ne facă fericiți și reușim să atingem această stare. Dar numai pentru o vreme. Lucrurile noi sunt interesante doar la început, dar apoi ne obișnuim cu ele. "
Așadar, în loc să îți cumperi cel mai recent model de iPhone sau cel mai nou BMW, Gilovich sugerează că vei obține mai multă fericire cheltuindu-ți banii pe experiențe (expoziții de artă, realizarea de diverse activități în aer liber, deprinderea unei noi abilități sau mersul în variate călătorii).
Probabil că îți vei spune: „O, dar astfel de lucruri costă foarte mulți bani” și vei ajunge în situația ca singura ta experiență să fie vizionarea de filme și seriale pe Netflix. Dar, dacă vrei să te dezvolți la nivel personal și să devii cu adevărat o persoană fericită, atunci ar trebui să începi să economisești nu pentru achiziționarea unui televizor nou, ci pentru a te bucura de o experiență. Cu toate acestea, dacă nu reușești să economisești îndeajuns de mult sau nu îți permiți să economisești – atunci ar trebui să iei în considerare și alte surse de bani, inclusiv obținerea de bani împrumut de la o companie de creditare online. Noi îți recomandăm un furnizor de împrumuturi online, transparent și responsabil, în Moldova.
Imaginează-ți beneficiile pe care ți le-ar putea aduce o experiență în comparație cu achiziționarea unui produs. Poți să te redescoperi ca individ, poți să creezi o legătură mai puternică cu familia sau ai putea învăța o lecție de viață care îți poate transforma complet existența. Amintește-ți întotdeauna acest lucru: "Obiectele ne hrănesc ego-ul, dar experiențele ne hrănesc sufletele".
„Experiențele noastre sunt o parte mai mare din noi înșine decât bunurile noastre materiale”, menționează dr. Gilovich. „Lucrurile tale materiale s-ar putea să îți fie foarte pe plac. Este posibil chiar să crezi că există o conexiune între o parte din tine și aceste lucruri, dar acestea rămân separate de ceea ce ești tu. În schimb, experiențele tale sunt cu adevărat o parte din tine. Fiindcă suntem suma totală a experiențelor noastre. ”
Unul dintre studiile realizate de Gilovich a arătat că, în ciuda faptului că oamenii au avut parte de o experiență cu un impact negativ asupra fericirii lor, de îndată ce au avut ocazia de a vorbi despre aceasta, evaluarea asupra acestei experiențe a crescut. Gilovich atribuie acest efect faptului că orice aspect stresant sau înfricoșător dintr-o experiență trecută poate deveni o istorioară amuzantă de povestit la o petrecere sau un element esențial în construirea personalității actuale a individului.
Un alt motiv este dat de faptul că experiențele pe care le împărtășim ne conectează mai mult cu alte persoane decât produsele de larg comun. „Ne bucurăm de experiențele cu alte persoane”, spune Gilovich. „Și după ce s-au terminat, aceste experiențe fac parte din poveștile pe care ni le spunem unul altuia”.
Și chiar dacă persoana căreia îi împărtășești experiența nu a fost alături de tine în acel moment, ai mai multe șanse de a te conecta cu aceasta dacă îi povestești despre experiența ta prin Munții Apalași decât dacă ați avea amândoi brățări de la Fitbits.
De asemenea, nu suntem atât de predispuși să ne comparăm propriile experiențe cu ale altcuiva decât o facem cu produsele noastre materiale. Un studiu realizat de cercetătorii Ryan Howell și Graham Hill a descoperit că este mai ușor să compari bunurile materiale (câte carate are inelul tău? cât de rapid este procesorul laptopului tău?) decât experiențele. Și din moment ce este mai ușor de comparat, oamenii vor avea tendința de a face acest lucru.
„Prin schimbarea investițiilor pe care societățile le realizează și a politicilor pe care acestea le urmăresc, poate avea loc ghidarea unor segmente vaste de populații către tot felul de căutări bazate pe experiențe, care promovează un nivel mai ridicat de fericire”, afirmă Gilovich și co-autorul Amit Kumar, în articolul lor recent din revista academică Jurnalul de Psihologie Socială Experimentală.
„Ca societate, nu ar trebui să facem accesul la astfel de experiențe cât mai ușor pentru oameni?”, se întreabă, pe bună dreptate, dr. Gilovich.