Șoferii români vor trebui să-și schimbe rapid obiceiurile în trafic, dacă nu vor să scoată bani grei din buzunar. O regulă aplicată de mult în vestul Europei devine în curând obligatorie și la noi: „regula fermoarului”. Este vorba despre alternarea mașinilor în zonele unde drumurile se îngustează – o mașină de pe banda care se termină, una de pe banda care continuă.
Senatul a adoptat tacit proiectul de lege care impune această regulă în mod oficial. Deși până acum era doar o formă de bun-simț între șoferii mai disciplinați, „regula fermoarului” va deveni parte din legislația rutieră, iar cine nu o respectă riscă amenzi de până la 600 de lei.
Noua măsură se aplică în mod expres în cazurile în care se reduce numărul de benzi – de exemplu, de la două la una – și nu are legătură cu alte reguli de prioritate. Este o soluție simplă, dar extrem de eficientă pentru evitarea ambuteiajelor și a tensiunilor din trafic.
Titi Aur, specialist în conducere defensivă, atrage atenția că foarte puțini șoferi au auzit de această regulă, pentru că nu se predă în școlile de șoferi. „Este o regulă care aduce ordine și previzibilitate. Știi exact când îți vine rândul, nu mai e haos”, a explicat acesta.
Modelul nu este nou – Germania, Austria, Olanda, Elveția sau Slovacia aplică deja această regulă cu succes. România încearcă acum să recupereze decalajul, dar cheia va fi aplicarea consecventă și educarea șoferilor.
Până atunci, cei care refuză să alterneze civilizat în trafic s-ar putea trezi nu doar cu claxoane, ci și cu o amendă serioasă.