Vânzările de mașini noi în România au scăzut puternic în luna mai, cu peste 30% față de anul trecut. Explicația e simplă: programul Rabla 2025, așteptat de mii de români care voiau o mașină nouă cu ajutor de la stat, a fost amânat.
În lipsa subvențiilor, tot mai mulți români renunță la ideea unei mașini noi și aleg una la mâna a doua. Așa se face că luna trecută s-au înmatriculat peste 33.000 de autoturisme second-hand – de trei ori mai multe decât cele noi.
Nici contextul economic nu ajută: inflația, teama de noi taxe și lipsa predictibilității îi fac pe cumpărători mai prudenți.
În primele cinci luni din 2025, s-au vândut cu 12% mai puține autoturisme noi față de aceeași perioadă a anului trecut. În schimb, mașinile rulate au explodat: aproape 164.000 de unități au fost înmatriculate, în creștere cu peste 30%.
Preferințele rămân neschimbate: Dacia conduce detașat, urmată de Toyota și Skoda.
Fără sprijin real din partea statului, România riscă să devină și mai mult o piață pentru mașini vechi din Europa, cu tot ce înseamnă asta: poluare, costuri mai mari de întreținere și siguranță scăzută pe șosele.