Premierul Ilie Bolojan îi amenință pe primarii de comună cu reforma administrativ-teritorială, spun surse politice care au participat la discuția de la Palatul Victoria.
„Trebuie să gestionăm bugetul local cu foarte mare atenție pentru a păstra existența UAT-urilor”, le-a spus Bolojan primarilor.
Practic, premierul le transmite indirect că, dacă nu vor accepta noile prevederi care sunt cuprinse în OUG pentru instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investițiilor finanțate din Planul Național de Redresare și Reziliență și din fonduri publice naționale, îi va desființa prin reforma administrativ-teritorială.
Primarii sunt nemulțumiți că, în urma acestei ordonanțe, se vor bloca proiectele finanțate din PNRR, ceea ce va duce la subdezvoltare locală.
Principalele prevederi ale Ordonanței de Urgență
Se suspendă încheierea contractelor, deciziilor, ordinelor de finanțare în cadrul PNRR.
Se suspendă încheierea de angajamente legale.
Art. 2 – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se suspendă încheierea de angajamente legale în cadrul reformelor și investițiilor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență de către beneficiari sau structurile de implementare, după caz, instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare.
Se suspendă atribuirea de contracte de prestări de servicii, de execuție.
(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se suspendă atribuirea de contracte de prestări de servicii, de execuție de lucrări în cadrul reformelor și investițiilor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, de către beneficiari sau structurile de implementare și operatorii economici aflați în subordinea/coordonarea/sub autoritatea unei autorităţi publice centrale și locale.
Se cere aviz de la Guvern pentru contracte.
(4) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în scopul eficientizării și accelerării implementării investițiilor, precum și pentru atingerea jaloanelor și țintelor ce fac obiectul renegocierii în Planul Național de Redresare și Reziliență, în cazuri temeinic justificate, prin memorandum inițiat de ordonatorii principali de credite cu rol de coordonatori de reformă și/sau investiții, cu avizul Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, Guvernul poate autoriza beneficiarii și structurile de implementare, să încheie angajamente legale sau, după caz, să atribuie contracte de prestări de servicii, de execuție de lucrări.
Contractele pentru care nu s-au inițiat proceduri de atribuire se suspendă unilateral.
Art. 3 – (1) Contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din PNRR, pentru care beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și operatorii economici aflați în coordonarea sub autoritatea acestora, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare și/sau structurile de implementare nu au demarat inițiat proceduri de atribuire a contractelor de achiziție la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, sunt denunțate unilateral de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale.
Contractele aflate la început se suspendă unilateral.
Art. 4 – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la 31 decembrie 2026, contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din PNRR pentru care au fost parcurse etapele pregătitoare referitoare la elaborarea studiilor de fezabilitate, și/sau obținerea de avize și autorizații iar procedurile de achiziție de lucrări au fost finalizate fără emiterea ordinului de începere a lucrărilor se suspendă unilateral, prin notificare, de către coordonatorii de reforme și/sau investiții, agențiile de implementare și responsabilii de implementarea investițiilor specifice locale.
Dacă progresul este mai mic de 20%, contractele se suspendă unilateral.
Art. 5 – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la 31 decembrie 2026 se suspendă unilateral, prin notificare, la inițiativa coordonatorului de reforme și/sau investiții, agențiilor de implementare și responsabililor de implementarea investițiilor specifice locale contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din PNRR încheiate cu beneficiari instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și cu operatorii economici aflați în coordonarea sub autoritatea acestora, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, în cadrul cărora progresul fizic al obiectivului de investiții, certificat prin situații de lucrări este mai mic de 20% .
Contractele cu stadiu între 20% și 80% sunt aprobate de Guvern.
Art. 6 – (1) Contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din PNRR încheiate cu beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, precum și cu operatorii economici aflați în coordonareasub autoritatea acestora, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, în cadrul cărora progresul fizic al obiectivului de investiții, certificat prin situații de lucrări este cuprins între 20% și 80% se derulează în baza unui memorandum aprobat de Guvern, inițiat de către coordonatorul de reforme și/sau investiții cu privire la oportunitatea continuării investiției și a impactului bugetar total, avizat de Ministerul Finanțelor și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în calitate de coordonator național al PNRR .
Contractele cu stadiu mai sus de 80% au nevoie de aviz de la Guvern.
Art. 7 – (1) Contractele/deciziile/ordinele de finanțare finanțate din PNRR încheiate cu beneficiarii instituții și autorități publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordomare, precum și cu operatorii economici aflați în coordonareasub autoritatea acestora, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, în cadrul cărora progresul fizic al obiectivului de investiții, certificat prin situații de lucrări este mai mare de 80% se derulează după obținerea unui aviz emis de către Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene în calitate de coordonator național al PNRR, în baza solicitării realizate de către coordonatorul de reforme și/sau investiții cu privire la impactul bugetar total.
Nu se mai încheie niciun contract nou, dacă depășește limita impusă de Guvern.
Art. 10 – (1) În anul 2025, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, autoritățile de management/organismele intermediare nu încheie contracte de finanțare / nu emit decizii de finanțare și nici nu acordă avizul de principiu pentru proiectele noi a căror valoare determină depășirea sumelor alocate în euro, la nivel de program.