Vânzările de maşini noi în România au scăzut puternic în luna mai, cu peste 30% faţă de anul trecut. Explicaţia e simplă: programul Rabla 2025, aşteptat de mii de români care voiau o maşină nouă cu ajutor de la stat, a fost amânat.
În lipsa subvenţiilor, tot mai mulţi români renunţă la ideea unei maşini noi şi aleg una la mâna a doua. Aşa se face că luna trecută s-au înmatriculat peste 33.000 de autoturisme second-hand – de trei ori mai multe decât cele noi.
Nici contextul economic nu ajută: inflaţia, teama de noi taxe şi lipsa predictibilităţii îi fac pe cumpărători mai prudenţi.
În primele cinci luni din 2025, s-au vândut cu 12% mai puţine autoturisme noi faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. În schimb, maşinile rulate au explodat: aproape 164.000 de unităţi au fost înmatriculate, în creştere cu peste 30%.
Preferinţele rămân neschimbate: Dacia conduce detaşat, urmată de Toyota şi Skoda.
Fără sprijin real din partea statului, România riscă să devină şi mai mult o piaţă pentru maşini vechi din Europa, cu tot ce înseamnă asta: poluare, costuri mai mari de întreţinere şi siguranţă scăzută pe şosele.