Clasa mică are un nou pretendent la titlul de lider. Micul VW up! intră în scenă cu ambiţii mari, susţinute cu cifre relevante, însă acestea nu sunt întotdeauna suficiente pentru a seduce clienţii.
Când Adolf Hitler a cerut industriaşilor germani să construiască o maşină cu dotări de bază care să poată transporta doi adulţi şi trei copii cu 100 km/h, cu siguranţă nu se gândea că un astfel de vehicul ar putea face vâlvă şi după aproape 80 de ani. Pentru majoritatea românilor - obişnuiţi ca Volkswagen să vândă scump -, o maşină care să se bată pentru primul loc nu în topul vânzărilor, ci în cel al preţurilor reduse este greu de conceput.
Noul up! este, în acest moment, vicecampion al clasei A în acest domeniu. Oricât de puţin credibilă ar părea o astfel de informaţie, simpla comparaţie a preţurilor de listă, fără a lua în calcul ofertele temporare, îi dovedeşte veridicitatea: Volkswagen up!, cu un preţ de bază de numai 8.592 de euro, este depăşit în topul clasei mini doar de Chevrolet Spark (8.210 euro). Şi vorbim aici de versiunea cu cinci uşi a modelului german, nu de cea cu trei, care poate fi achiziţionată cu circa 200 de euro mai puţin. În afara celor două modele menţionate, la capitolul cel mai mic preţ de catalog din clasa A, se mai află în vârful clasamentului Suzuki Alto (8.495 euro) şi Citroën C1 (8.749 euro).
Până anul acesta, segmentul mini al pieţei auto româneşti era singurul în care Volkswagen nu putea emite pretenţii. O situaţie similară se remarca şi pe piaţa europeană. Niciunul dintre modelele aflate în Top 10 nu purta sigla constructorului din Wolfsburg, iar acest amănunt nu putea fi omis de cel mai mare constructor auto european. Prin urmare, după renunţarea la Lupo, apariţia unui alt mini era cel puţin previzibilă. Mai întâi în varianta cu trei uşi, apoi în cea cu cinci, micuţul Volkswagen a ajuns deja în toate showroomurile din Europa şi, în doar câteva luni, a depăşit pragul de 40.000 de unităţi vândute.
Interiorul ascet, specific modelelor Volkswagen, este prezent şi la up!, însă spaţiul pus la dispoziţia pasagerilor este surprinzător, având în vedere dimensiunile exterioare. Unde mai pui că şi pentru bagaje nemţii au reuşit să pună la dispoziţie cea mai mare valoare din segment, peste 250 de litri. Motorul de numai 999 cmc, care dezvoltă 75 CP, ne-a demonstrat că poate propulsa fără mari probleme maşina până la peste 140-150 km/h, chiar dacă aceasta transporta trei adulţi cu bagajele aferente. Setată pentru maximizarea confortului, suspensia poate da impresia unei uşoare lipse de siguranţă şi permite maşinii să intre într-un uşor, şi mai puţin plăcut, tangaj atunci când accelerările sunt urmate de frânări bruşte. Acest detaliu este însă estompat de direcţia sigură şi de stabilitatea peste medie pe viraje.
Faptul că oficialii Volkswagen se aşteaptă ca micul up! să devină best-seller în clasa mică nu poate surprinde pe nimeni, însă rămâne de văzut dacă abordarea clasică a designerilor, atât în exterior, cât şi în habitaclu, preţul şi consumul redus vor fi argumente suficiente pentru a transforma micul up! într-un mare succes.