Joi, 21 noiembrie 2024 - 10:13:00
Echipa Ştiri Actuale
Români din toate țările, uniți-vă!

Ursul fantomă de pe autostrada Lugoj-Deva costă 180 milioane euro


12 aprilie 2017

Eventualitatea existenţei ursului brun pe un tronson de autostradă între Lugoj-Deva costă circa 180 milioane euro. Între timp, Ministerul Transporturilor trebuie să asigure anumite condiţii de protecţie şi conservare pentru reptile, amfibieni, gândaci şi păsări descoperite pe traseul autostrăzii Sibiu-Piteşti.

Autostrada Lugoj-Deva nu se termină dacă Ministerul Transporturilor, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, nu construieşte ecoducte pentru urşi.  Chiar dacă lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva a început în primăvara anului 2014 şi ar fi trebuit terminat la sfârşitul anului 2015, cei 28,6 km de autostradă se deschid traficului abia în anul 2020 pentru că 9,2 km trebuie relicitaţi.

Vina aparţine ursului brun. Conform ONG-urilor, această por­ţiune de şosea la patru benzi blochează singurul coridor ecologic structural pentru urs între Munţii Apuseni şi Carpaţii Meridionali. Pe această porţiune trebuie „construite viaducte şi anumite pasaje naturale pentru carnivore mari“.

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, prezent la conferinţa „Transporturi şi Infrastructură 2017“, întrebat despre situaţia eco­ductelor ce urmează a se construi pe autostrada Lugoj-Deva, a răspuns că pe o porţiune de aproximativ 9 km trebuie realizate pasaje naturale şi viaducte care vor asigura urşilor deplasarea în habitatul lor fără a fi blocată de autostradă.

„Pentru autostrada Lugoj-Deva, lotul 2, este o problemă cu acordul de mediu. Pe o porţiune de aproximativ 9 km se construiesc ecoducte, viaducte şi un tunel. Numai acest lot are o valoare de circa 180 milioane euro, costă mai mult decât întreg tronsonul. Felicitări ONG-urilor şi tuturor factorilor care au determinat aceasă soluţie. Avem două variante pentru a debloca această situaţie, prima este să scoatem secţiunea din contract şi să organizăm o nouă licitaţie sau să avem o discuţie la Bruxelles să vedem ce înseamnă din punct de vedere al finanţării europene şi să mergem pe varianta veche. Pe proiectul vechi nu au fost prevăzute aceste ecoducte“, a punctat ministrul Răzvan Cuc.

La sfârşitul lunii trecute, şeful Guvernului, Sorin Grindeanu, la o întâlnire cu primarii, a precizat că anumite proiecte strategice finanţate din fonduri europene sunt blocate de anumite proceduri inutile.

„Pe transporturi, pe energie şi pe apărare, unde discutăm de bani foarte mulţi, care şi în momentul ăsta, dacă vreţi să discutăm de transporturi, sunt, doar că noi nu suntem în stare să-i cheltuim. În Timiş, fiind Autostrada de la Năd­lac, care ar trebui să vină până la Constanţa, se dublează costurile unui lot din acesta de autostradă. De ce? Că trebuie să facem un culoar pentru urşi. Eu vă spun că noi nu avem urşi în Timiş“, spunea Sorin Grindeanu.

Potrivit unei liste Natura 2000, autostrada Lugoj-Deva  traversează situl Podişul Lipovei-Poiana Ruscă. „În prezent, drumul naţional 68A care intersectează acest sector mai păstrează sectoare permeabile, dar sectorul proiectat al autostrăzii Lugoj-Deva, în lipsa măsurilor de defragmentare, va bloca singurul coridor ecologic structural pentru urs între Munţii Apuseni şi Carpaţii Meridionali. Situaţia este complicată şi de prezenţa liniei de cale ferată şi a drumului comunal Margina-Grind, care vor participa la efectul cumulat de barieră ecologică.

În plus, degradarea habitatului forestier în zona cea mai sensibilă a sitului (Podişul Lipovei) poate influenţa semnificativ fun­­c­­ţi­­o­na­rea coridorului ecologic“, conform datelor Natura 2000.


Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google Plus
Share on Linkedin

Hidroprahova


Din aceeaşi categorie:



















































































Ştiri Actuale on Linkedin
Ştiri Actuale on Twitter
 on Google Plus
Ştiri Actuale on Facebook



































ISSN–L 2344 – 3006, ISSN 2344 – 3006
Actualizat la 21 noiembrie 2024
Autentificare
stiriactuale.ro