De la o vreme, ţările europene care au reuşit să-şi facă mai mult vile pentru vameşi decât autostrăzi, trag tot mai mult cu ochiul la ofertele ispititoare venite dinspre tara soarelui-rasare, care promit execuţii rapide, ieftine şi spectaculoase.
Din capul locului, China are un atu imbatabil: şi-a construit 65.000 km de autostradă, având cea mai dezvoltată reţea după SUA, iar programul de viitor prevede să ajungă la 100.000 km, până în anul 2020. La asemenea performanţă, îţi vine să mergi pe mâna harnicilor antreprenori chinezi, predispuşi să trateze şi cu oameni săraci.
Trebuie totuşi să judecăm lucrurile la rece. Autostrăzile chinezeşti, construite după propriile norme, nu sunt totdeauna compatibile cu prevederile europene sau americane. Din capul locului, o astfel de autostradă, realizată la noi, ar putea aduce prejudicii atât imaginii, cât şi turismului. Aşa ceva îi dezavantajează pe chinezi din capul locului.
În schimb, îi avantajează atât preţul scăzut de care vorbeam, cât şi termenele scurte de execuţie pe care le înscriu în contracte. Ele sunt justificate atât prin numărul mare de utilaje de care dispun companiile chineze, cât şi prin personalul numeros, disponibil pentru toate specialităţile. La aceste puncte, alţi ofertanţi se prezintă mai slab.
Ca urmare, oferta chineză pentru autostrăzi este ispititoare, iar ţările din răsăritul Europei, foarte rezervate faţă de preţurile occidentale, au toate motivele să-i de atenţie.
Planurile bulgarilor
Iată însă că în ultima vreme, analişti bulgari ridica unele semene de întrebare, cu privire chiar la atrăgătoarele avantaje ale executantlor chinezi. Fireşte, analiştii bulgari nu pun problema întâmplător: Bulgăria intenţionează să construiască o autostradă menită să facă legătura dintre frontiera cu România, respectiv de la Ruse, până la frontiera cu Turcia, Svelingrad.
Asupra executantului acestei lucrări, în lungime de 300 km, bulgării nu s-au hotărât încă, dar printre variantele aflate în studiu figurează şi China.
China însă a fost implicată în autostrada A2 din Polonia, unde beneficiarul este nemulţumit pentru întârzierea lucrarlor, dar şi pentru faptul că autostrada s-a dat în exploatare cu zone nefunctionabile, care se parcug pe cai ocolitoare. Coordonatorul lucrărilor din partea polonă, Leszek Shchepanyak, a şi declarat textual: "În opinia mea, societatea chineză nu a făcut o bună pregătire în ce priveşte execuţia lucrărilor".
Trecători pentru reptile
Tot beneficiarii polonezi au sesizat un aspect cu totul bizar, care pretind ei, ca ţine de acurateţea lucrării. În Polonia, sunt multe reptile şi broaşte migratoare pe câmpuri, iar prezenţa lor pe autostrada poate prejudicia siguranţă cirulatiei.
Aceste vieţuitoare îşi urmează anumite cai, datorită instinctului şi, dacă direcţia respctiva traversează autostradă, ele nu vor abandona migraţia, până nu vor ajunge în patea cealaltă, chiar dacă s-au pus stavile. Stavilele nu-şi vor dovedi utilitatea dacă traseul autostrăzii nu este străbătut din loc în loc cu tuneluri de mici dimensiuuni, atât cât să poată trece reptilele dintr-o parte în alta.
Tunelurile, prevăzute în proiectul tehic, nu au fost incluse în deviz şi nu s-au executat. Desigur, este un exemplu minor, s-ar putea să nu prezinte un criteriu când studiezi performanţele ofertantului. Dar dacă asemenea amănunte bizare sunt numeroase, poate prezenta.