Programul „Start-up Nation România”, cel mai generos program de finanţare pentru IMM-uri, aprobat în ianuarie prin ordonanţă de urgenţă (OUG 10/2017), ar trebui să înceapă să funcţioneze în această lună.
Ministerul pentru Mediul de Afaceri a anunţat că urmează să publice în această săptămână normele de aplicare a ordonanţei, care sunt deja în dezbatere publică. Sunt, de altfel, trei luni de la aprobarea ordonanţei şi peste două luni de la punerea în dezbatere publică a proiectului de hotărâre privind aprobarea normelor de aplicare şi lucrurile nu sunt pe deplin clarificate. Publicarea normelor de aplicare trebuie să aducă lămuririle definitive privind condiţiile de participare şi de eligibilitate, dar şi acum sunt destule elemente care califică programul între cele mai interesante forme de sprijin pentru afacerile debutante existente până în prezent - şi nu au fost puţine astfel de programe: SRLD, START, Start-up Plus şi altele.
Generozitatea programului şi faptul că, spre deosebire de altele de dinainte, nu pretinde coparticipare la cheltuielile eligibile, ar putea fi un magnet pentru cine vrea să-şi dezvolte o afacere, având de respectat condiţii care nu sunt deloc împovărătoare: aplicantul este o IMM creată după apariţia ordonanţei (30 ianuarie 2017), are capital integral privat, având un CAEN eligibil, nu are datorii la buget, nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, insolvenţă, faliment, nu i s-a cerut să returneze un alt ajutor de stat şi nu a depăşi plafonul de minimis de 200.000 de euro pe durata a trei execuţii financiare consecutive pentru o întreprindere unică. Faţă de aceste condiţii stabilite în ordonanţa de urgenţă, normele de aplicare aflate în dezbatere reduc domeniile de activitate cărora li se aplică ordonanţa. Sunt excluse intermedierile financiare, activităţile de asigurare/ reasigurare, cumpărări/vânzări de imobile, producţia/comercializarea de băuturi sau tutun, activităţile de pescuit, unele activităţi în agricultură şi multe altele. Codurile CAEN eligibile sunt publicate în anexa normelor de aplicare.
Cei care îndeplinesc condiţiile de mai sus pot beneficia de o finanţare de 200.000 de lei, reprezentând 100% din valoarea cheltuielilor eligibile, având de îndeplinit încă o condiţie, pe lângă cele prealabile: potrivit ordonanţei, trebuie să angajeze cu contract de muncă pe durată nedeterminată şi cu normă întreagă minimum doi salariaţi la momentul cererii de decont.
De asemenea, să-i menţină în activitate cel puţin trei ani începând cu anul următor plăţii ajutorului de minimis.
Ulterior apariţiei ordonanţei, la Ministerul pentru Mediul de Afaceri s-a propus crearea unui singur loc de muncă menţinut pentru doi ani.
Normele de aplicare ale ordonanţei arată că programul va fi finanţat în perioada 2017-2020 din buget, fiind prevăzută acordarea de ajutoare de minimis, pentru un număr maxim anual de 10.000 de beneficiari – aşadar finanţarea este de 2 mld. lei anual.
Tipurile de activităţi eligibile sunt prevăzute în ordonanţa 10 şi sunt foarte diverse, plecând de la achiziţia de echipamente tehnologice, maşini, utilaje, investiţii în active necorporale, echipamente IT şi chiar crearea paginii web de promovare. Nu sunt definitivate detaliile, dar a fost făcut cunoscut că înscrierea în program se face on-line şi finanţarea se acordă potrivit unui punctaj, punctajul maxim ce poate fi obţinut fiind 100, iar cel minim pentru accesul în program fiind 50. Admiterea în program se face potrivit principiului primul venit primul servit.
Ce companie poate intra în programul Start-up România
♦ IMM creată după 30 ianuarie 2017
♦ Capital integral privat, având un CAEN eligibil (enumerat în normele de aplicare la Ordonanţa 10/2017)
♦ Nu are datorii la buget
♦ Nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, insolvenţă, faliment
♦ Nu i s-a cerut să returneze un alt ajutor de stat
♦ Nu a depăşi plafonul de minimis de 200.000 de euro pe durata a trei execuţii financiare consecutive pentru o întreprindere unică.
♦ Compania poate fi deţinută de asociaţi care au deja firme, cu condiţia ca asociaţii firmei noi să nu fi deţinut/sau să deţină firme în anul înscrierii/ anul anterior înscrierii în program, care au acelaşi cod CAEN autorizat cu cel pe care vrea să aplice.