La începutul lui iulie, ministrul transporturilor, Relu Fenechiu, a pus pentru prima dată în mod oficial sub semnul întrebării un proiect pe care unii îl declaraseră deja, mai mult sau mai puţin public, drept utopic. „În ceea ce priveşte magistrala 6 de metrou dintre Gara de Nord şi Otopeni, daţi-mi voie să vă spun că suma de 1,2 miliarde de euro, la cât este estimat costul acesteia, mie personal mi se pare uriaşă“, a afirmat el. În locul metroului, spunea ministrul, ar trebui reabilitată şi prelungită linia ferată deja existentă pe traseul Bucureşti Nord-Chitila - Mogoşoaia - Baloteşti. Surse din domeniu spun că ridicarea vitezei la 80-90 km/h şi electrificarea pe întregul traseu ar costa câteva zeci de milioane de euro, iar prelungirea cu circa doi kilometri a liniei existente şi construcţia unei gări (cel mai probabil subterane) la aeroport ar mai însemna alte câteva zeci de milioane de euro.
Unul dintre principalele argumente contra proiectului M6 este numărul de pasageri de pe Otopeni şi rata mică de majorare a acestui indicator (dacă exceptăm, desigur, creşterea artificială de anul trecut, după ce din luna martie cursele de linie operate pe Băneasa au fost mutate pe Henri Coandă). Astfel, cei circa opt milioane de călători pe an, cât se preconizează că va fi traficul în 2013, înseamnă cam patru milioane de călători pe sens pe an, adică în medie 11.000 de pasageri pe zi sau 550 pe oră (luând în calcul un program de funcţionare de 20 de ore).
Presupunând că 30% din aceştia vor folosi transportul în comun (aceasta este media pe aeroporturile europene), că jumătate din ei vor fi aşteptaţi la aeroport (în medie de o persoană fiecare), la care se va adăuga un număr similar de persoane care se întorc în Bucureşti după ce au condus pe cineva la avion, rezultă o cerere de transport de circa 330 de călători pe oră pe sens. La şase curse pe oră (una la zece minute), înseamnă că în fiecare metrou se vor urca de la Otopeni 55 de călători. Adică se vor ocupa un sfert din locurile pe scaune ale unei rame Bombardier.
Sursa foto: metrorex