După decizia de lichidare a retailului, la RBS România va urma restructurarea segmentului de corporate. La ora actuală, RBS Londra analizează cum şi dacă va alipi partea de corporate şi cea de preferred banking din România la divizia de core business a grupului.
Ultima strategie elaborată de RBS România, aprobată de RBS Londra şi notificată la BNR, prevede închiderea operaţiunilor de retail ale băncii, inclusiv prin vânzarea pe bucăţi a acestora, şi includerea operaţiunilor corporate în divizia de core-business a băncii mamă.
Strategia iniţială a băncii, făcută publică în februarie 2009, prevedea vânzarea băncii din România, care fusese trecută în divizia de non-core a băncii, alături de alte 14 subsidiare şi sucursale ale băncii-mamă. În trei ani, RBS România a avut trei preşedinţi şi nu a căzut la preţ cu doi pretendenţi: Deutche Bank şi OTP Bank.
Noul preşedinte al băncii din România, Henk Paardekooper, anunţa dealtfel, la începerea mandatului său, că RBS îşi va reorienta strategia către divizia de corporate, business care a consacrat banca pe plan local, în detrimentul retailului, pentru care banca va căuta soluţii.
Surse din piaţa bancară susţin că noua strategie a băncii, presupune vânzarea în cursul unui an, un an şi jumătate a diviziei de retail a băncii către terţi investitori. De asemenea, strategia permite vânzarea pe bucăţi a portofoliului de retail, în aşa fel încât, clienţii încadraţi într-o clasă de risc mai ridicat să poată fi vânduţi cu un discount mai mare, de 10% sau chiar 20%, în funcţie de clasa de risc. Deşi aparent clientul din zona de retail nu poate fi afectat de o astfel de tranzacţie, impactul poate fi unul important. Principalele modificări la care pot fi supuşi clienţii de retail sunt schimbările nivelului de dobândă şi de comisioane în funcţie de politica viitorului cumpărător care poate fi bancă, fond de investiţii, instituţie financiară nebancară, recuperator de creanţe, etc.
RBS România a promovat un nou director de retail, pe Marijana Vasilescu, fost director marketing şi comunicare şi fost director de preferred banking. Promovarea acesteia trebuie aprobată de BNR. Numirea acesteia în funcţia de director de retail s-ar putea să nu fie întâmplătoare cu atât mai mult cu cât banca intenţionează să păstreze preferred banking pentru a susţine cu lichidităţi segmentul de corporate.
În afară de reducerile de personal şi închiderea de sucursale, strategia RBS România presupune şi concentrarea activităţii băncii pe zona de corporate şi includerea viitoarei bănci în divizia de core business a băncii mamă.
Pe partea de restructurare, strategia prevede reţinerea doar a acelor sucursale cu activitate relevantă pentru activitatea de corporate.
Ceea ce este interesant este faptul că, în unul din stadiile de implementare a noii strategii este cuprinsă şi restructurarea segmentului de corporate al băncii. Potrivit acestuia, vor fi reţinute afacerile mari şi lichidate afacerile mici care nu mai fac sens în contextul noii strategii. În prezent banca este în analiza RBS Londra (care are propria sa dinamică în restructurarea activităţii corporate la nivel global). Aceste restructurări sunt în curs.
Din această cauză probabil va mai dura ceva timp până se va cristaliza şi modul de alipire a segmentului corporate din România la MIB din partea core business a băncii. În cadrul procesului de alipire a RBS România, după restructurare, la banca mamă zarurile nu au fost încă aruncate. Există însă voci care susţin că şansele de alipire la divizia de core business ar fi de 90%. Această strategie de business ar avea sens pentru RBS Londra deoarece închiderea sucursalei din România ar genera pierderi de câteva sute de milioane de euro pentru grupukl anglo-saxon. La ora actuală, banca trece printr-un process de deliverage, reducere a portofoliului de credite, stoparea pe anumite segmente de creditare, etc, proces similar de altfel cu cel desfăşurat si la celelalte bănci din România.
Până una alta, angajaţii băncii au început să îşi caute alte locuri de muncă, deoarece există un plan care prevede vânzarea sectorului de retail.