Lanţul francez de supermarketuri Interex, unul dintre cei mai discreţi retaileri de pe piaţa locală, a scos la vânzare cele 12 magazine pe care le deţine în România după un deceniu de operaţiuni.
Francezii nu au reuşit să vândă la pachet lanţul cu vânzări de 58 mil. euro în 2010, astfel că au decis să încerce vânzarea fiecărui magazin în parte, potrivit unor surse din piaţă. Printre cei interesaţi se numără şi retailerul belgian Mega Image, aflat într-o expansiune agresivă în ultima vreme.
Interex, parte a conglomeratului francez Groupement des Mousquetaires-ITM Entreprises, a deschis primul magazin din România în 2002 la Ploieşti şi apoi a mers spre oraşe de talie mijlocie din toate colţurile ţării - de la Satu Mare la Drobeta-Turnu Severin. A ocolit însă Capitala, fiind singurul retailer modern care nu a intrat în Bucureşti. Deşi capitala este pentru mulţi "punctul de pornire", Interex a început la Ploieşti, pe care îl considera "o suburbie a Bucureştiului".
Retailerul, care deţine supermarketuri cu suprafeţe între 1.000 şi 3.000 de metri pătraţi, anunţa în urmă cu mai puţin de un an că are planuri să pătrundă şi în Bucureşti, cea mai aglomerată piaţă locală, care concentrează circa un sfert din totalul magazinelor din retailul modern estimat la circa 7-8 miliarde de euro anul trecut.
Strategia Interex a fost, încă de la intrarea pe piaţă, să meargă acolo unde nu se ducea nimeni, potrivit declaraţiilor din urmă cu un an ale directorului de marketing al lanţului. Aceea a şi fost una dintre puţinele ieşiri în presă ale lanţului de supermarketuri, recunoscut ca fiind unul dintre cele mai discrete de pe piaţă.
Mai mult, francezii nu deţin în România nici măcar un site de prezentare a companiei.
Deşi iniţial Interex a ales să meargă doar în oraşele ocolite iniţial de ceilalţi retaileri, în timp competitorii i-au urmat.
Acesta este poate şi motivul pentru care compania a decis să rămână la doar 12 supermarketuri, şi să nu mizeze pe expansiune în ultimii trei ani când retailul modern s-a dublat până la peste 800 de magazine.
Ultimul magazin deschis de Interex a fost în luna martie din 2010, la Drobeta-Turnu Severin. După aceea compania a stopat procesul de expansiune şi a ales să îşi remodeleze magazinele. De asemenea, retailerul a închis două magazine, la Focşani în 2009 şi la Constanţa în 2010.
Decizia de vânzare a operaţiunilor locale infirmă ultimele declaraţii ale oficialilor Interex, care spuneau în urmă cu circa un an că România are potenţial, la fel ca şi Polonia, unde compania deţinea atunci 120 de magazine. Ei mai spuneau atunci că din zona balcanică a Europei - în care era inclusă şi România - piaţa locală este singura cu potenţial.
Decizia de vânzare a francezilor ar putea fi explicată prin scăderea de aproape 20% a consumului cumulat în ultimii trei ani. Acest declin s-a văzut şi în afacerile companiei. Astfel, în 2010 cifra de afaceri a Interex a scăzut la aproape 58 mil. euro, faţă de aproape 75 mil. euro în anul anterior. Retailerul nu a anunţat datele pentru 2011, însă în ultimul interviu acordat ZF reprezentantul Interex spera la o revenire a businessului.
Anul trecut consumul a continuat însă să scadă cu circa 3%, primele semne de revenire apărând de-abia în trimestrul patru.
Interex este astfel al doilea retailer modern străin care iese de pe piaţa locală după G'Market. Înaintea lor au fost însă patru companii româneşti "răpuse" de criză. Este vorba despre Univers'all, companie intrată în faliment, Pic, intrată în insolvenţă în 2009, Trident, aflată la rândul său în insolvenţă şi Ethos.
La polul opus, belgienii de la Mega Image şi-au conturat strategia de expansiune cu ajutorul "victimelor crizei". Lanţul de supermarketuri, care a ajuns la peste 110 magazine, este unul din "rechinii" din comerţul local, fiind cunoscut pentru apetitul său pentru preluări. Ultimul pe lista de achiziţii s-a numărat lanţul G'Market cu cele trei unităţi din Bucureşti.
Acum, potrivit surselor din piaţă, a venit rândul unora din magazinele Interex.