Noua metodă de calcul al accizelor, aplicată de la 1 ianuarie 2014, a determinat, pe lângă scumpirea carburanţilor încă din prima zi a anului, şi creşterea preţului la ţigări. De altfel, sunt aşteptate scumpiri pentru toate produsele accizabile.
British American Tobacco (BAT) România, unul dintre cei mai mari producători de ţigarete a scumpit în primele zile ale acestui an produsele din portofoliu cu 50 de bani.
Astfel, un pachet de Kent, cea mai vândută marcă de ţigări din România, costă acum 14 lei, în variantele Blue, Silver sau White, iar preţul unui pachet de Kent Click lung sau scurt a fost majorat la 14,5 lei. Un pachet de Lucky Strike costă acum 13,5 lei, iar preţul unui pachet de Pall Mall Blue a urcat la 13 lei. BAT a scumpit ultima dată produsele sale în luna iunie, cu până la 30 de bani, după ce de la 1 aprilie 2013 producatorul adăugase alţi 40 de bani la pachetul de ţigări, ca urmare a majorării accizelor.
Philip Morris, producătorul mărcilor Marlboro şi L&M, nu a anunţat deocamdată majorări de preţ. Compania a scumpit ultima dată ţigările în vara anului trecut, cu 20 de bani pe pachet.
Dacă până acum accizele se calculau în funcţie de cursul de schimb publicat de Banca Centrală Europeană (BCE) la data de 1 octombrie a anului precedent, începând cu 2014, aceste taxe vor fi indexate cu rata inflaţiei. Mai exact, pentru 2014, este luată în calcul rata medie a inflaţiei din luna septembrie, de 4,77%, care se adaugă referinţei de 4,5223 lei/euro anunţate la 1 octombrie 2012. Inflaţia luată în calcul echivalează astfel cu un curs de schimb de 4,738 lei/euro.
Nivelul accizei totale pentru ţigarete, cu aplicabilitate în perioada 1 aprilie 2013 - 31 martie 2014 inclusiv, este de 81,78 euro/1.000 ţigarete.
Ultima majorare a accizei a avut loc în luna aprilie 2013, iar anul acesta vor fi anunţate noi creşteri aplicabile de la începutul celei de-a patra luni.