Librăria Cărtureşti Ploieşti şi Editura Polirom au organizat, joi, o întâlnire cu autoarea cărţii “Caiet de cenzor”, scriitoarea basarabeancă Liliana Corobca. Invitat: cunoscutul profesor şi scriitor Dan Gulea. Moderator: Andi Enache. Evenimentul a avut loc la sediul Librăriei Cărtureşti Ploieşti.
Romanul “Caiet de cenzor”, lansat în premieră la Ploieşti, are ca punct de plecare corespondenţa fictivă dintre autoare şi şefa Biroului Documente Secrete din temuta Direcţie Generală a Presei şi Tipăriturilor (Cenzura) care, în anii ’70, mergea personal la fabrica de hârtie să ateste arderea sau tocarea caietelor de cenzori (considerate secrete de stat) şi care, înainte să fugă din ţară în 1974, a sustras unul dintre aceste caiete.
Acum, după patruzeci de ani, fosta şefă îl pune la dispoziţia cercetătoarei. Întreaga activitate a unui cenzor – meserie ingrată, despre care era interzis să vorbeşti – este rezumată în acest caiet-jurnal, ce dezvăluie nu doar structurile instituţiei cenzurii, ci şi viaţa de culise, cu frămîntările, revoltele şi culpabilizările celor care decideau soarta cărţilor. Sunt doar cinci luni din viaţa cenzoriţei Filofteia Moldovean, dar atât de dense, încât ne dau imaginea aproape completă a acestei instituţii misterioase. Cenzorii – de care si noi, jurnaliştii ploieşteni, ne-am ”bucurat” de atenţia lor până in anul 1990 (în persoana tovarăşului Vasile Albu, dacă-mi amintesc bine) – erau de profesie cititori şi vînători de greşeli ideologice, asaltaţi de sute de manuscrise, de termene drastice de predare şi sancţiuni ameninţătoare. Ei îşi pierdeau identitatea şi, măcinaţi adesea de nevroze şi alte boli, îşi caută vindecarea inclusiv prin scris. „Operele” lor – caietele de cenzor –, autocenzurate sau nu, trebuiau obligatoriu să dispară. Nu s-a păstrat niciun asemenea document în arhive, încît Caietul de cenzor al Lilianei Corobca este reconstituit din cenuşa tuturor la un loc.
”La început, mi-am notat titlurile cărţilor apărute după 1974, în ideea de a imagina fragmente cenzurate din romanele şi poeziile mele. Era unica idee bună şi verosimilă, la care am renunţat ulterior. În rest, nu am mai renunţat la nimic, pentru că, ţinânând în mână o carte din 1975, pe care am răsfoit-o, nu am vrut sau nu am putut să inventez ceva ce i-ar lipsi şi nici notele reale ale cenzorilor la multe volume din această perioadă nu mi s-au părut satisfăcătoare pentru a le folosi în romanul meu. Nu un colaj de fragmente literare cenzurate sau o alternativă falsă la ediţiile critice mi-am dorit să propun, ci formarea, transformarea şi deformarea unui cenzor. Adică, am stat frumos pe malul lacului Wannsee din Berlin şi mi-am creat singură textele poematice, pe care tot eu urma să le cenzurez, la timpul potrivit. Din 2007, când am avut primul meu contact cu arhiva Cenzurii, după un deceniu de studiere şi tatonare, acum îmi doresc să ies din acest subiect, măcar pentru un alt deceniu. Asta pentru că mă simt ca un cocoş jumulit (la noi, păsărilor care încearcă să zboare din coteţ li se taie sau li se scot penele aripilor). Straşnică idee, nu?”, mi-a mărturisit scriitoarea. Care, imediat a fost asaltată de publicul prezent la lansarea cărţii, pentru autografe.
Liliana Corobca s-a născut la 10 octombrie 1975, în satul Săseni, raionul Călăraşi, Republica Moldova. A debutat cu romanul Negrissimo (2003; Premiul „Prometheus” pentru debut al revistei România literară, Premiul pentru debut în proză al Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova) şi cu Personajul în romanul românesc interbelic (teză de doctorat, 2003).
A publicat romanele Un an în Paradis (Cartea Românească, 2005, tradus în italiană şi germană), Kinderland (Cartea Românească, 2013; Polirom, 2015, tradus în germană şi slovenă, bestsellerul Editurii Cartea Românească la Tîrgul de carte Bookfest 2013, distins cu Premiul Radio România Cultural, secţiunea Proză, şi cu premiul Crystal la Festivalul Internaţional de la Vilenica, Slovenia, în 2014) şi Imperiul fetelor bătrâne (Cartea Românească, 2015).
A scris şi un monolog în trei acte, Cenzura pentru începători, apărut în Austria în 2014.
A mai publicat volume ştiinţifice despre cenzura comunistă, exilul literar şi bucovinenii deportaţi în Siberia.
Scriitoarea a beneficiat de burse şi rezidenţe de creaţie în Germania, Austria, Franţa şi Polonia.
O carte excepţională despre Cenzura comunistă, lansată în premieră la Ploieşti: Caiet de cenzor
17 martie 2017
Din aceeaşi categorie:
Top articole
-
Motoare, muzică rock, grătare şi distracţie! Unde? “La Moară”, la Breaza
-
Doliu la Colegiul Naţional „Mihai Viteazul” Ploieşti: Profesoara de chimie Viorica Zaharia a trecut în nefiinţă.
-
Senzaţionalii producători de la "Happy Market" sunt in acest weekend la Piata Artizante din Păulesti
-
Prahova dă startul lunii octombrie cu un weekend plin de evenimente
-
FOTO Roz si la Ploiesti! Ziua Mondială împotriva Cancerului la San marcata de Medlife Ploiesti!
-
Explozie de butelie la Proviţa de Jos. Două persoane rănite
-
Primele acordate ilegal, descoperite după un control ANAF la Hale şi Pieţe SA
-
Un tânăr de 28 de ani şi-a pierdut viaţa într-un accident rutier lângă propria casă, în Prahova
-
Incendiu devastator în comuna Ceraşu, două locuinţe distruse
-
Calendarul toamnei! Evenimente culturale şi recreative în judeţul Prahova
Anul - ediţia nr. 3586
Copyright © 2011 - 2024 Ştiri Actuale
Copyright © 2011 - 2024 Ştiri Actuale
ISSN–L 2344 – 3006, ISSN 2344 – 3006
Actualizat la 9 octombrie 2024
Autentificare
Autentificare