Sâmbătă, la librăria “Cărtureşti” din Ploieşti, un foarte numeros public a fost prezent la lansarea Albumului de fotografii ”Orasul dispărut. Ploiesti”, autor: scriitorul şi prof. de limba şi literatura română Dan Gulea, un tânăr şi talentat publicist ploieştean, recent nominalizat la Premiul pentru literatură pentru cartea de eseuri Marginaliile avangardelor, în cadrul Galei Matei Brâncoveanu pentru tineri, premii acordate de Fundaţia Alexandrion.
Albumul „Oraşul dispărut. Ploieşti” (Editura „Ploieşti-Mileniul III”, 2016) reprezintă o lucrare amplă, ce conţine peste 300 de fotografii din oraşul de altădată, cu focalizare pe anii 1960-1970, dar şi cu imagini din anii 1950, din perioada interbelică sau din secolul XIX. Un oraş dispărut din multiple cauze: naturale (cutremure), sociale, politice, economice. Pornind de la un set de fotografii ale Fotocineclubului de la Casa de Cultură a Sindicatelor, care urmau să fie aruncate la gunoi, împreună cu tot fondul de carte al instituţiei, de către noua conducere a CCS, autorul şi-a continuat investigaţiile şi a completat cercetarea cu colecţia Ioan Groşescu (director al CCS la începutul anilor 1970), precum şi cu colecţia Carol Nicolae Debie (aflată la sediul Societăţii Culturale „Ploieşti-Mileniul III”, director ing.Constantin Trestioreanu), dar şi la Direcţia Judeţeană a Arhivelor Prahova. Cu sprijinul lui Dorin Stănescu, istoric şi vicepreşedinte al Societăţii, investigaţiile lui Dan Gulea pentru conturarea unei epoci au ajuns la colecţia Alin Tomozei (nepotul cunoscutului inginer şi director al Uzinelor „1 Mai”, asasinat bestial de Securitate la jumătatea anilor 1960), precum şi la alte arhive şi martori ai epocii,care au furnizat diferite informaţii şi imagini: Bogdan Ciupercă, A.Hoffmann, D.I. Topciu ş.a.
Anii 1960-1970 sunt speciali în istoria oraşului nostru pentru că ei surprind două stiluri sau epoci: cea veche - care s-a dezvoltat organic de la începuturile modernităţii valahe, şi cea nouă – caracterizată de intervenţia brutală a aşa-zisei Epoci de Aur, care a resistematizat nu doar tramele urbane, ci şi viaţa multora dintre concitadinii noştri. Bine reprezentat în album, cu peste 60 de fotografii, este vechiul centru al oraşului. Remarcabile sunt şi pozele selectate din colecţia de peste 1500 de fotografii a enciclopedistului Carol Nicolae Debie, cel care, înainte de demolarea impusă de regimul comunist, a fotografiat aproape casă cu casă, dar şi imaginile şi realităţile epocii, surprinse de fotografi profesionişti sau amatori grupaţi la Fotocineclubul de la Casa Sindicatelor, dintre care amintim pe regretaţii Dorin Manolescu şi ing. Ion Dravăţ sau pe Petre Angelescu, alături de semnatarul acestor rânduri, pe vremea când activam ca fotoreporter la ziarul Flamura Prahovei (1966-1990), ce au surprins multe dintre realităţile epocii. Acestora li se adaugă alte nume, despre care albumul furnizează o serie de informaţii interesante. A treia sursă majoră a albumului este colecţia Alin Tomozei, care reuneşte imagini de familie, cărţi poştale sau imagini de epocă, multe dintre ele fiind pentru prima dată publicate.
Firesc, autorul a ţinut să includă în album şi momentele ilustrate în care oraşul a fost vizitat de Al.I.Cuza, Take Ionescu sau Carol al II-lea, cu tributul necesar epocii comuniste (Gheorghiu-Dej, Nicolae şi Elena Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer).
Deşi nu lipsesc incursiunile în secolul al XIX-lea (27 de fotografii) sau din perioada interbelică (37 de imagini – dintre care un lot special de reclame ale epocii), albumul este focalizat pe anii transformărilor, anii 1960-1970, în capitole intitulate: „Evenimentele vieţii cotidiene” (cum şi unde îşi petreceau ploieştenii timpul liber: la teatru, la hipodrom sau pur şi simplu cu… ursarii – in parcul din faţa Halelor Centrale, mai ales!), „Imaginarul simbolic” (monumentele şi spaţiile memoriei colective, înlocuiri şi reamenajări) şi, mai ales, „Redesenarea centrului” (vechea Piaţă a Unirii, în fiecare dintre laturile sale cardinale, cu Lipscanii sau cu Braşoveni, Franceză şi Unirii, respectiv Calea Câmpinii, până în zona de Nord a Bisericii „Sf. Vasile“). „Oraşul rural”, „Oraşul muzicii” şi „Oraşul subteran” sunt alte trei capitole care încheie această apariţie editorială unică în peisajul cercetărilor şi publicaţiilor despre Ploieşti, apărută în condiţii grafice deosebite, sub egida Societăţii Culturale “Ploieşti-Mileniul III” şi a colecţionarului ing. Alin Tomozei.
Cum spuneam, lansarea acestui excepţional album fotografic, s-a bucurat de prezenţa unui numeros public, semn că ploieştenii sunt mari iubitori de literatură despre oraşul lor.
Despre acest remarcabil eveniment editorial au vorbit, în cuvinte elogioase, Andi Enache – managerul librăriei “Cărtureşti”- Ploieşti, ing. şi colecţionarul Alin Tomozei, istoricul Dorin Stănescu. În final, a luat cuvântul Dan Gulea, autorul albumului. Acesta, vădit emoţionat, a spus: “Mă bucur să văd aici, în jurul acestui proiect, atâta lume. Cu siguranţă curioasă să cunoască, vizual, cum arăta oraşul dispărut, pe care nici eu nu l-am cunoscut. Acest proiect s-a născut atunci când am aflat că, după ieşirea la pensie a dlui Ion Bălcinoiu, cunoscutul director al Casei de cultură a sindicatelor, noua conducere intenţiona să se dispenseze de imensul fond de carte al bibliotecii, inclusiv câteva sute de poze din activitatea cultural-artistică a CCS. Am intrat pe fir şi am hotărât săle includ într-un viitor proiect. Unele dintre ele aparţineau unui martor al „oraşului dispărut”. E vorba de cunoscutul jurnalist Ioan Popescu, pe care-l salut respectuos, prezent şi acum, cu aparatul de gât, pentru a imortaliza şi acest moment editorial. Cele peste 300 de fotografii din album, la care am lucrat un an de zile, vin din mai multe surse. In primul rând din colecţia reputatului intelectual Carol Nicolae Debie, apoi cele de la CCS, fondul Alin Tomozei şi Societatea culturală “Ploieşti-Mileniul III”, al cărei preşedinte este dl Constantin Trestioreanu, cunoscut om de cultură, care prin societatea pe care o conduce, de 15 ani, promovează valorile culturale ale Ploieştiului, prin zeci de cărţi, dintre care aş menţiona monografia de amploare ‘’Marea Carte a Ploieştilor’’, în trei volume, dintre care două deja tipărite.
Pentru sprijinul acordat în realizarea acestui proiect de suflet, ţin să mulţumesc, pe lângă cei menţionaţi, şi istoricului Dorin Stănescu, precum şi tuturor care mi-au fost alături, în primul rând lui Alin Tomozei, care a finanţat apariţia acestui album”.
Mulţi dintre cei prezenţi la evenimentul editorial au cumpărat albumul, pe care autorul a acordat, cu generozitate, autografe. Pentru cei interesaţi de acest inedit album fotografic, precizăm faptul că el poate fi procurat de la librăria “Cărtureşti”, inclusiv online, contra sumei de 52,9 lei. Merită banii, vă asigur!