Rafturile magazinelor din România sunt ticsite de lapte praf, nu de lapte natural, a declarat ministrul Agriculturii, Stelian Fuia.
„Foarte mult din laptele pe care îl cumpărăm din magazin este făcut, de fapt, din lapte praf, deci nu este lapte natural", a declarat Stelian Fuia, ministrul agriculturii, cu ocazia inaugurării Institutului Naţional de Cercetare Dezvoltare pentru Bioresurse Naturale -IBA Bucureşti.
Oficialul a recunoscut că vinovate de această situaţie se fac chiar autorităţile, care permit ca legislaţia să fie mult prea laxă. „Cine poartă vina? Vina o poartă probabil autorităţile, care la ora actuală ar trebui să contureze acest proces. Poate există şi un vid legislativ pe această temă", a subliniat ministrul.
Fuia a mai spus că viitorul registru al industriilor alimentare, pentru a cărui înfiinţare există un proiect de lege, îi va ajuta pe cumpărători să ştie „ce pun pe masă" în fiecare zi.
Diversitatea produselor care se găsesc în lanţurile mari de magazine nu mai permit clienţilor să se informeze. Astfel ia naştere fenomenul potrivit căruia esteticul primează şi nu calitatea.
Extremităţile la care sunt „supuse" produsele care se găsesc pe rafturile magazinelor din România nu sunt conştientizate de cumpărători. Informarea precară îi face pe aceştia să se tranforme în victime incontestabile ale bombelor alimentare.
Un alt exemplu de denumiri de produse fără legătură cu ceea ce conţin este acela al sortimentelor de caşcaval, în care nu se găseşte niciun gram de lapte, iar lista nu se opreşte aici.
Caşcaval fără lapte sau parizer din pui, dar cu mult şorici sunt doar două dintre produsele pe care le găsim în magazinele din toată ţara. Au în schimb soia, amidon din cartofi, cantităţi mult prea mari de sare, coloranţi şi o diversitate de arome.
Lista cu astfel de produse poate continua: parizer de porc cu 50% carne de porc şi emulsie de şoric vopsit cu carmin, şuncă formată din carne de pasăre şi organe de păr, pate de porc care are ca ingrediente doar 25% ficat de porc, slănină, apă şi gumă xantan, unt care este aproape integral din margarină.
Marea majoritate a consumatorilor nici nu citesc eticheta cu ingrediente sau dacă o citesc nu-i dau prea mare importanţă.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a făcut mai multe controale, iar rezultatele au fost cu adevărat înspăimântătoare. La jumătate din produsele verificate în 2011 s-au constatat nereguli de la nerespectarea cantităţii declarate, a ingredientelor, până la etichetare şi concordanţa preţului de la raft cu cel de la casă.