România, ca stat membru al Uniunii Europene, a trebuit să liberalizeze piaţa funciară de la 1 ianuarie 2014. După un îndelungat periplu pe la instituţiile statului, legea în baza căreia vor putea fi vândute terenurile agricole a intrat în vigoare pe 12 aprilie, iar săptămâna aceasta urmează să fie aprobate normele metodologice de aplicare, scrie evz.ro.
Numai că prevederile din proiectul de ordin privind aceste norme, publicat pe pagina de internet a Ministerului Agriculturii (MADR), le dau fiori reci primarilor. Conform proiectului, primăriile vor avea mult mai multe sarcini de îndeplinit, faţă de cele prevăzute prin vechea lege, dar nu au destule fonduri să plătească un om care să se ocupe de întreaga tevatură.
Cei mai încercaţi vor fi primarii din comunele de la graniţă. Aceştia trebuie să îndeplinească o serie de proceduri suplimentare faţă de cei din inima ţării, întrucât vânzarea trebuie avizată şi de Ministerul Apărării. „Nu avem bani prevăzuţi în buget şi va trebui să improvizăm ca să ne descurcăm. Vom avea nevoie de un om care să se ocupe numai de această chestiune”, ne-a declarat primarul Vasile Checiu, din comuna Chirnogi, judeţul Călăraşi, care are în partea de sud, ca hotar, Dunărea.
Pe lângă salariu, va fi nevoie şi de bani pentru deplasări ca să depună dosarele la structura care va fi creată în cadrul MADR pentru gestionarea vânzărilor dar şi pentru un program informatic, care să permită păstrarea unei evidenţe a tranzacţiilor în format electronic, aşa cum cere legea. „Ne ducem la circa 1.400 de lei lunar numai pentru angajat. Ca să facem rost de bani, o să tăiem de la investiţii. Aveam în plan o grădiniţă, refacerea acoperişului de la dispensar şi de la şcoală”, spune Vasile Checiu.
Pentru alţi primari, cea mai mare problemă este că posturile au fost blocate. „Legea ne obligă să respectăm organigrama, aşa că nu putem face angajări, deşi avem fonduri şi ne-ar mai trebui şase oameni, cu tot cu cel care să se ocupe de vânzarea pământului”, arată primarul comunei băcăuane Hemeiuşi, Constantin Mihăilă.
Aşadar, singura soluţie pe care o văd primarii este de a pune sarcinile prevăzute de legea vânzării terenurilor agricole în spinarea unora dintre angajaţi, fapt care riscă să îngreuneze şi mai mult vânzarea. „Tot ce putem face este să modificăm fişa postului agentului agricol ca să preia şi aceste responsabilităţi”, arată Corneliu Oancea, primarul comunei vasluiene Lunca Banului.
Cum se derulează procedura
În termen de o zi lucrătoare de la data înregistrării cererii de vânzare, primăria are obligaţia să o afişeze timp de 30 de zile la sediul său. Instituţia trebuie să transmită structurii din cadrul MADR un dosar care să cuprindă lista preemptorilor, respectiv coproprietari, arendaşi şi vecini, precum şi copiile cererii de afişare, ale ofertei de vânzare şi ale documentelor doveditoare.
Deci, va fi nevoie de bani şi pentru copii xerox şi îndosariere.
Totodată, funcţionarii din primării vor trebui să facă lista preemptorilor, fapt care le va da bătăi de cap, deoarece majoritatea terenurilor agricole nu sunt intabulate. În plus, pentru multe dintre ele au fost emise titluri de proprietate pentru mai mulţi proprietari.
Ce acte sunt necesare pentru vânzare
În vederea înstrăinării terenului, vânzătorul depune la primărie cererea privind afişarea ofertei de vânzare, însoţită de aceasta şi de o copie a BI/CI/paşaportului vânzătorului persoană fizică, o copie legalizată sau certificată pentru conformitate de către funcţionarii primăriei, a actului de proprietate asupra terenului ce face obiectul ofertei de vânzare, extras de carte funciară, declaraţie pe propria răspundere, făcută în formă autentică de notarul public sau în formă atestată de avocat, din care să rezulte calitatea de proprietar al terenului şi conformitatea cu originalul a documentelor care însoţesc oferta de vânzare.
Totodată, vânzătorul declară pe propria răspundere că a respectat prevederile din lege referitoare la terenurile agricole situate în extravilan pe care sunt situate situri arheologice clasate. Din dosar nu trebuie să lipsească nici certificatul de atestare fiscală emis de către primărie.