SUV-ul compact ASX este, în prezent, cel mai bine vândut model Mitsubishi în Europa şi în România. Pentru a menţine deschis apetitul cumpărătorilor, compania a pus pe piaţă o ediţie specială, care pare pregătită mai degrabă pentru o seară la club decât pentru un drum în pustietate.
Japonezii de la Mitsubishi nu au făcut niciodată un secret din faptul că ASX a fost gândit ca un vehicul pentru „jungla urbană“ şi mai puţin ca un tot-teren autentic. De altfel, puţine modele din subsegmentul SUV-urilor medii mai au pretenţia de a se descurca pe teren accidentat.
Aproape toate ţintesc clienţii care îşi doresc un vehicul cu alură puternică şi cu gardă la sol înaltă – care să dea senzaţia de siguranţă -, dar nu se aventurează în afara şoselelor decât extrem de rar. Iar acest tip de cumpărători este tot mai des întâlnit în showroomurile din Europa. Cel puţin asta arată cifrele aferente anului 2011. Dintre cele trei subsegmente ale clasei SUV europene, cel al maşinilor medii este cel mai mare (613.494 unităţi), în timp ce vehiculele de acest fel, dar cu dimensiuni mai mici, au fost achiziţionate de numai 229.726 de clienţi, iar cele mari, de către 41.414 de cumpărători.
Pe lângă tendinţa de a închide vehiculele de teren în cuştile marilor aglomerări urbane, constructorii auto se văd nevoiţi, pentru a vinde, să le doteze cu o mulţime de echipamente mai mult sau mai puţin necesare. La fel se întâmplă şi în cazul „Diamond Edition“ de la Mitsubishi. Dacă vehiculele din segmentul premium au lumini de zi cu LED şi o mulţime de subansambluri cromate cu mare priză la public, de ce nu ar avea şi un SUV compact? Aceasta pare să fi fost logica prin care ASX are acum în dotare acoperiş panoramic din sticlă laminată, prevăzut cu lumină ambientală (LED), iluminare interioară tot cu LED, eleron, finisaj argintiu pentru bord, scaune cu masaj, evacuare dublă şi o mulţime de alte ornamente care îţi iau ochii cu sclipirile lor. Să nu uităm: până şi numărul de înmatriculare este evidenţiat de o lampă cu LED.
Pierdute printre toate aceste „zorzoane“, dotări precum M-ASTC (sistem de control activ al stabilităţii şi tracţiunii), HSC (sistem de asistenţă la pornirea în rampă), ESS (semnalizare vizuală pentru frânarea de urgenţă), sau ABS, EBD şi Brake Override System sunt greu de descoperit, dar există, şi acestea chiar au o utilitate.
Tehnologie japoneză
Sub carapacea de metal a lui ASX Diamond Edition se află unul dintre cele mai fiabile şi mai docile propulsoare care pot fi găsite pe un SUV. Cei 150 CP puşi la dispoziţia şoferului de motorul diesel de 1.8 litri sunt mai mult decât suficienţi pentru a pune în mişcare şi a duce - extrem de rapid - către viteze superioare vehiculul de 4,3 metri. ASX este printre puţinele SUV-uri diesel la care răspunsul motorului la acţionarea pedalei de acceleraţie este aproape instantaneu, iar cuplul se face simţit mai repede decât te aştepţi.
În privinţa calităţilor dinamice, modelul nipon se dovedeşte din nou la înălţime. Şi asta chiar dacă, pentru a creşte confortul, suspensia a fost adaptată traficulul urban, permiţând astfel maşinii să intre într-un ruliu uşor atunci când virajele sunt abordate mai sportiv. Tot la capitolul tehnologie merită menţionat şi sistemul multimedia performant, intuitiv şi, mai ales, compact. Graţie posibilităţii de a rula pe ecran mai multe funcţii precum camera video pentru marşarier, comenzile audio, telefonul sau navigaţia, modulul Clarion elimină o mulţime de butoane care, altfel, ar fi umplut consola centrală.
Unul dintre cele mai interesante elemente care trebuie luate în seamă în cazul ASX este preţul. Cea mai puţin costisitoare variantă (Inform, 2WD) are un preţ de 17.990 euro, în timp ce grupul de trei echipări de top Diamond Edition, Diamond Edition+ şi Diamond Style, toate cu propulsor diesel de 1.8 litri şi 150 CP, costă între 31.998 euro şi 33.980 euro. Pentru comparaţie, preţurile liderului segmentului în România, Volkswagen Tiguan, încep de la 23.090 euro şi ajung până la 33.102 euro. În această perioadă, importatorul Volkswagen are o ofertă care reduce preţul de bază până la 19.903 euro. Al doilea model în clasamentul vânzărilor din segmentul SUV, Hyundai ix35, costă cel puţin 18.542 euro, iar preţul maxim ajunge la 31.053 euro.