Acciza la motorină va trece printr-o nouă serie de majorare, creşterea fiind stabilită pentru începutul anului viitor, se arată într-un proiect de ordonanţă de modificare a Codului fiscal. Cei mai loviţi vor fi fermierii care, la ora actuală, plătesc o acciză redusă la motorina utilizată în agricultură, dar a cărei valoare va creşte semnificativ, chiar dacă nu ajunge la nivelul accizei pentru motorina utilizată în alte scopuri.
Nouă propunere de acciză este de 330,395 euro/1.000 litri sau de 391 euro/tonă de motorină, se arată în proiectul de Cod fiscal postat pe site-ul Ministerului Agriculturii. În prezent, Codul fiscal impune o acciză de 316,03 euro/1.000 litri sau de 374 euro/tonă. Creşterea este de 4,45%, la care se adaugă şi valoarea euro la care se calculează această taxă.
Potrivit legislaţiei europene, cursul de schimb utilizat la calcularea accizei este cel anunţat de Banca Naţională a României valabil pe 1 octombrie 2012.
Taxe mai mari la agricultură
Agricultorii vor avea şi mai mult de suferit. La ora actuală, motorina pentru agricultură beneficiază de subvenţie, de 1,2 lei/litru; potrivit legislaţiei în vigoare, agricultorii plătesc 21 euro/1.000 litri de motorină, în limita unei anumite cantităţi. Acelaşi nivel de accizare se practică şi în alte ţări ale Uniunii Europene. „Legislaţia comunitară ne obligă să majorăm valoarea accizei pentru motorină de la cei 21 euro/1.000 de litri la 56 euro/1.000 litri “, a declarat Daniel Botănoiu, secretar de stat în Ministerul Agriculturii. Demnitarul a precizat că proiectul de Cod fiscal reprezintă propunerea Ministerului Finanţelor Publice, prevederile care ţin de agricultură fiind acum supuse dezbaterii publice.
Utopia motorinei colorate
„Mă aşteptam ca Guvernul să intervină pentru subvenţionarea accizei sau scăderea acesteia şi nu să o majoreze. La ora actuală, ne costă mai mult hârtia şi formalităţile decât subvenţia pe care o primim pentru motorină de agricultură “, a declarat Viorel Matei, preşedintele Federaţiei Naţionale a Producătorilor Agricoli din România (FNPAR). „Cât priveşte acciza la motorină pentru agricultură, ultima propunere am făcut-o acum doi ani, când am şi bătut palma. Autorităţile au invocat necesitatea colorării acestui tip de motorină, ca măsură de identificare, plus existenţa unei reţele de distribuţie “, a spus Matei.
Măsura de colorare a motorinei pentru agricultură a fost promovată legislativ de mai mulţi ani, dar niciodată nu a fost aplicată. Potrivit lui Viorel Matei, LukOil a fost de acord să coloreze motorina, mai ales că avea şi o reţea de distribuţie la nivel naţional. „Ministerul de Finanţe şi cel al Agriculturii nu au mai fost de acord cu această măsură, pentru că nu mai puteau rezulta bani de campanie electorală “, a completat preşedintele FNPAR.