Şoferii români vor trebui să-şi schimbe rapid obiceiurile în trafic, dacă nu vor să scoată bani grei din buzunar. O regulă aplicată de mult în vestul Europei devine în curând obligatorie şi la noi: „regula fermoarului”. Este vorba despre alternarea maşinilor în zonele unde drumurile se îngustează – o maşină de pe banda care se termină, una de pe banda care continuă.
Senatul a adoptat tacit proiectul de lege care impune această regulă în mod oficial. Deşi până acum era doar o formă de bun-simţ între şoferii mai disciplinaţi, „regula fermoarului” va deveni parte din legislaţia rutieră, iar cine nu o respectă riscă amenzi de până la 600 de lei.
Noua măsură se aplică în mod expres în cazurile în care se reduce numărul de benzi – de exemplu, de la două la una – şi nu are legătură cu alte reguli de prioritate. Este o soluţie simplă, dar extrem de eficientă pentru evitarea ambuteiajelor şi a tensiunilor din trafic.
Titi Aur, specialist în conducere defensivă, atrage atenţia că foarte puţini şoferi au auzit de această regulă, pentru că nu se predă în şcolile de şoferi. „Este o regulă care aduce ordine şi previzibilitate. Ştii exact când îţi vine rândul, nu mai e haos”, a explicat acesta.
Modelul nu este nou – Germania, Austria, Olanda, Elveţia sau Slovacia aplică deja această regulă cu succes. România încearcă acum să recupereze decalajul, dar cheia va fi aplicarea consecventă şi educarea şoferilor.
Până atunci, cei care refuză să alterneze civilizat în trafic s-ar putea trezi nu doar cu claxoane, ci şi cu o amendă serioasă.