Românii vor scăpa în curând de calvarul statului la cozi pe la ambasade şi consulate pentru a-şi legaliza anumite acte, fără de care nu puteau primi statutul de rezident în ţările UE.
Acest lucru va fi posibil întrucât Comisia Europeană a adoptat o propunere privind reducerea birocraţiei în cazul actelor oficiale de care un cetăţean UE are nevoie când se mută într-un alt stat membru.
Mai exact, se elimină obligativitatea de a legaliza 12 categorii de documente oficiale, pentru care românii stăteau zile întregi la cozi şi plăteau o grămadă de bani pentru a fi în legalitate în ţara respectivă. În prezent, cetăţenii care se mută într- un alt stat UE trebuie să demonstreze că documentele lor oficiale sunt reale.
Pentru aceasta este nevoie de copia cu “apostilă”, care este utilizată de autorităţile publice în alte state ca dovadă a faptului că documentele oficiale sunt veritabile. Noile norme nu vor avea nici un impact asupra recunoaşterii conţinutului sau a efectelor documentelor în cauză.
Noile norme vor contribui doar la dovedirea autenticităţii documentului oficial, de exemplu, dovedirea autenticităţii unei semnături, şi a calităţii titularului funcţiei publice care semnează documentul. Acest demers va trebui acceptat reciproc de statele membre.
Vom scăpa de taxele de notariat pentru 12 documente
Cele 12 categorii de documente oficiale care nu vor mai trebui legalizate la notariat sunt cele care privesc numele, căsătoria şi parteneriatul înregistrat, naşterea, filiaţia, adopţia, decesul, reşedinţa, cetăţenia şi naţionalitatea, bunurile imobiliare, statutul juridic şi reprezentarea unei societăţi sau întreprinderi, drepturile de proprietate intelectuală sau documentele care atestă lipsa cazierului judiciar.