Acum o jumătate de secol, Japonia lansa prima reţea de trenuri de mare viteză din lume. Când a fost inaugurată, pe 1 octombrie 1964, reţeaua a fost supranumită “yume no chotokkyu”, adică superexpress-ul de vis.
Liniile pe care au circulat şi circulă în continuare trenurile shinkansen, “trenurile-glonte”, au fost construite în ciuda circumstanţelor potrivnice, opoziţiei populaţiei, dificultăţilor tehnice sau costurilor mari. Împrumutul de 80 de milioane de dolari din partea Băncii Mondiale, dar suma abia dacă a ajuns. Seful de proiect chiar şi-a dat demisia la un moment dat. Când totuşi a fost dus la bun sfârşit şi modelul shinkansen a ieşit din gara din Tokyo acum 52 de ani, era semnul că urmau schimbări mari nu numai prin prisma beneficiilor concrete, ci şi la nivel identitar:shinkansen devenea simbolul excelenţei japoneze. Acum, milioane de pasageri se bucură de eficienţă maximă, cu întârzieri de sub un minut.
În 1964, prima linie pe care s-a circulat a fost Tokaido, pe o lungime de 500 de km. între Tokyo şi Osaka, iar călătoria s-a redus de la 6 ore şi jumătate la 3 ore şi 10 minute, în condiţiile în care shinkansen atingea chiar şi 320 km./h. Afacerile au fost impulsionate de mobilitatea extraordinară, a crescut productivitatea economică, iar condiţiile de viaţă s-au imbunătăţit şi pentru populaţia urbană, şi pentru cea rurală. Numărul pasagerilor s-a dublat când au fost introduse shinkansen pe liniile Tokyo-Nagano şi Tokyo-Hachinohe.
Astăzi, tehnologiile inovatoare îl pot face chiar şi pe shinkansen să pară învechit. Trenul maglev, după cum îi spune şi numele, bazat pe levitaţie magnetică, atins anul trecut recordul de 603 km/h. Modelul însă va mai rămâne o vreme în stadiul de prototip supus testărilor, urmărindu-se introducerea sa în folosinţă în 2027 între Tokyo şi Nagoya. Cel mai rapid maglev operaţional îl găsim în Shanghai, China, atingând viteze de până la 430 km/h.
Când şi unde au apărut trenurile de mare viteză?
14 mai 2017
Din aceeaşi categorie:
Muzeul Naţional de Artă a fost ”atacat”, punctual, în camera cu cele mai valoroase tablouri, în 1989
Top articole
-
Rolul României în Al Doilea Război Mondial. Cum am pierdut Basarabia şi Bucovina - FOTO
-
Falsitatea PSD Câmpina dusă la cote înalte de consilierul Andrei Duran!
-
Accident grav pe Şoseaua Vestului Ploieşti. O persoană încarcerată
-
Ciprian Morărescu nu mai candidează pentru un nou mandat de primar al Comunei Filipestii de Pădure!
-
Cristian Constantin Apostol:” ADN-ul USR nu mai există – a devenit oficial un partid “toţi la fel„
-
Iulian Dumitrescu, candidat oficial pentru un al doilea mandat de preşedinte al Consiliului Judeţean Prahova
-
Ilie Serbănescu, unul dintre cei mai proeminenţi economişti ai României, a murit
-
Femeie violată de un poliţist de la Sectia 4 de Poliţie Ploieşti?
-
Microhidrocentrala din Câmpina, afacerea ilegală care dăinuie de 16 ani de zile. Numele grele din spatele ei
-
Burghelea- miliţianul care umileşte campioanele. VOLO, ia-ţi torţionarul de la CSM!
Anul - ediţia nr. 3457
Copyright © 2011 - 2024 Ştiri Actuale
Copyright © 2011 - 2024 Ştiri Actuale
ISSN–L 2344 – 3006, ISSN 2344 – 3006
Actualizat la 25 aprilie 2024
Autentificare
Autentificare