Procurorii verifică un contract pentru implementarea sistemului informatic pentru securizarea frontierelor, semnat în august 2004. Contractul a fost încheiat în urma unui studiu de fezabilitate, conform căruia o firmă din Germania ar fi fost singura capabilă să ofere acel sistem cerut. Contractul a fost semnat prin intermediul Guvernului, în favoarea MAI.
Ulterior semnării contractului s-au semnat mai multe contracte subsecvente necesare. Procurorii suspectează că, pentru acordarea acelui contract către o anumită firmă din Germania şi ulterior pentru subcontractarea unor servicii, 5% - adică 650 de milioane de euro – ar fi ajuns la membri ai cabinetului condus de Adrian Năstase şi la persoane din conducerea MAI.
Procurorii au indicii şi cu privire la un contract încheiat de Ministerul Educaţiei în 2009 cu o anumită societate, tot în schimbul unui comision de 5%. 5,4 milioane de euro ar fi ajuns la Educaţie. Potrivit procurorilor, mai multe programe informatice ar fi fost cumpărate la preţuri supraevaluate. Este o anchetă care vizează achiziţii de ordinul sutelor de milioane de euro, care ar fi fost făcute începând din a doua jumătate a lui 2004 până în 2009.
Comunicatul transmis de DNA
„Procurorii DNA - Secţia de combatere a infracţiunilor conexe infracţiunilor de corupţie efectuează cercetări în cauza penală constituită ca urmare a sesizării Corpului de Control al Primului – Ministru din data de 21.05.2013.
Obiectul sesizării l-a constituit închirierea şi extinderea de licenţe educaţionale de către, Ministerul pentru Societatea Informaţională şi Ministerul Educaţiei Naţionale care contrar dispoziţiilor acordului cadru nr. 32/12.08.2009, au încheiat contrar HG nr. 460/2009, contracte de furnizare produse, existând indicii că s-au efectuat plăţi privind o sumă de aproximativ de 9 milioane euro, destinate unităţilor de învăţământ.
În cauză s-a dispus începerea urmăririi penale in rem cu privire la săvârşirea infracţiunilor de trafic de influenţă în legătură cu infracţiuni de corupţie, luare de mită, dare de mită, abuz în serviciu, cercetările fiind efectuate sub aspectul:
- închirierii unui număr de 179.259 licenţe pentru pachete de tip ProDesktop şi 6.828 licenţe pentru sisteme de operare Windows Server, cu luarea în calcul a tuturor staţiilor de lucru şi a serverelor achiziţionate în perioada 2001 – 2008 prin programele SEI 1 – SEI 5 şi rural;
- determinării încheierii contractului de furnizare produse în baza căruia MCSI s-a obligat să plătească preţul aferent numărului total de licenţe, mai mare cu 72.990 faţă de numărul de licenţe utilizabile în sistemul educaţional în raport cu numărul de computere compatibile cu noile produse software, existând indicii privind crearea unei obligaţii de plată a unui preţ cu aproximativ 5,4 milioane euro mai mare decât preţul pentru închirierea licenţelor efectiv utilizabile(contractul în valoare de 105 milioane USD a fost derulat în perioada 2004-2009);
- determinării dacă HG 460/2009 permitea încheierea unui contract subsecvent referitor la suplimentarea numărului de licenţe al MECTS pentru şcoli;
- achiziţiei de licenţe pentru pachete de tip ProDesktop şi sisteme de operare Windows Server destinate unităţilor de învăţământ corespunzător necesarului de licenţe;
- identificării persoanelor implicate şi a modului în care acestea au verificat produsele software, implementarea, compatibilitatea acestora configuraţiei hardware a staţiilor de lucru şi serverelor achiziţionate în perioada 2001 – 2008, prin programele SEI I – SEI V şi Rural şi fundamentarea din punct de vedere tehnic a achiziţiei din 2009”