Marţi, 24 aprilie 2018 - 11:31:49
EUR
EURO = 4.6516 RON
Moneda euro a scazut
USD
USD = 3.812 RON
Dolarul american a crescut
rss
Echipa Ştiri Actuale
Români din toate țările, uniți-vă!

Cabinet stomatologic Ploiesti, Dentist Ploiesti - Stomatologie

IOAN POPESCU: Interviuri / Elena Bulgaru, prima femeie- pilot de elicopter din România!


5 februarie 2018

”În  Grădinile Cerului mi-am petrecut adevărata mea viaţă”

Meseria de aviator aparţine, prin excelenţă, bărbaţilor, pentru că ea presupune curaj, răspundere, îndemânare, sânge rece, spontaneitate - caracteristice oamenilor puternici. De aceea, când în această lume mirifică a aviatorilor pătrunde o femeie, aceasta poate fi socotită o adevărată eroină, chiar aşa! O asemenea eroină am reuşit să depistez, la...sol, într-o garsonieră de bloc aflată pe o străduţă de la marginea Ploieştiului,  unde sărăcia şi modestia sunt la ele acasă...

...Mă aflu, aşadar, în casa unei doamne pensionare în vârstă de 74 de ani, prima femeie pilot profesionist de elicopter din aviaţia română, deţinătoare a unui record mondial de zbor la înălţime fără mască de oxigen (6420m), record  omologat de Federaţia Internaţională de Aeronautică, performanţă neegalată încă, deşi a fost stabilită în anul 1957! Numele său: Elena Bulgaru. Privind-o în ce sărăcie trăieşte, nici nu-ţi vine să crezi că femeia asta uscăţivă a fost, cândva, o „regină” a aerului! Acum trăieşte, chinuit, dintr-o pensie de doar 6oo de lei, asta şi pentru că 15 ani de activitate nu i-au fost trecuţi în cartea de muncă, ei nefiind găsiţi nici măcar la Arhivele Statului!   Găseşte în schimb, pe fundul unei cutii metalice, câteva linguriţe de cafea, suficientă pentru două ceşcuţe, astfel ca dialogul nostru să decurgă cât se poate de cald. Aflu că această femeie, firavă şi îmbătrânită de greutăţile vieţii, s-a „plimbat”, timp de peste 30 de ani, prin „Grădinile Cerului”, cum spune cunoscutul aviator-scriitor D.Berbunschi, pe care îl citează cu respect. Înainte de „zbura” prin amintiri, interlocutoarea mea mărturiseşte că a avut mult de lucru şi prin „grădinile pământului”, unde s-a şcolit şi s-a perfecţionat în ale zborului. Apoi, la rândul său, s-a bucurat de fiecare elev-pilot instruit sau brevetat, vreo 150,  precum şi de fiecare dobândire ori avansare profesională, de fiecare înălţime de zbor - mereu mai sus - de fiecare intervenţie aviatică reuşită cu Aviasan-ul (intervenţii sanitare-n.a).

-  Doamna Bulgaru, de la un prieten comun, paraşutistul Marin Alexandru, am aflat că viaţa dumneavoastră s-a petrecut mai mult în aer, doar acolo pare-se că aţi cunoscut iubirea şi preţuirea. Am dreptate?

-  Aşa este, dar de iubire şi preţuire m-am bucurat, însă, şi pe pământ. Aici am iubit şi am fost iubită. Dintr-o căsnicie eşuată, am rămas însă cu doi băieţi, pe care îi iubesc enorm, deşi nu se află lângă mine. Din păcate, niciunul nu s-a îndrăgostit de aviaţie. Cel mare, Romulus Vasile, a fost şi este pasionat de automobilism, devenind instructor auto, iar cel mic, Mihai, este inginer petrolist. El a urmat timp de un an cursurile de zbor cu motor de la Strejnic, dar a renunţat când s-a însurat. Dar a perseverat în meseria lui şi a ajuns un foarte bun specialist în domeniul său, devenind doctor în ştiinţe (doamna oftează îndelung, semn că fiii dumneai, nu prea sunt pe aceeaşi lungime de undă cu mama lor –n.a.). Revin însă la povestea vieţii mele aeriene, care a început în anul 1950, în Banat, pe un amărât de planor şi am aterizat pe aeroportul Băneasa, pentru ultima oară, după 31 de ani, la bordul unui modern elicopter „Alouette 3”, adus din Franţa. Aici am fost întâmpinată cu flori şi aplauze de conducerea Aviasan, în frunte cu gen. Ion Tiu şi col. Păşcuţ, în prezenţa a zeci de colegi şi prieteni. Era în decembrie 1981. Asta a fost adevărata mea viaţă!

-  Se spune că aviatorii sunt oameni legaţi mai mult de vis decât de realitate. Ei nu uită niciodată viaţa lor aeriană, pe care o visează până la nedorita reîntoarcere în ceruri.

-  În parte este adevărat, dar nu întotdeauna pe cer a fost lumină. Adesea, când soarele se ascundea în norii negrii, trebuia să mă strecor printre fulgere, încercând să înfrunt vântul şi vijelia. Însă, când ai încredere în tine, în experienţa ta, în avion şi mai ai acel gram de noroc, înseamnă că acolo sus, cineva te iubeşte.

-  Să revenim la începuturi...

-  Sunt născută în anul 1931, în oraşul Tecuci, unde exista o şcoală de aviaţie, căreia i se mai spunea şi leagănul aviaţiei, aici formându-se majoritatea piloţilor români. Zborul păsărilor cu motor m-a fascinat de mic copil, aşa mi s-a înfiripat visul meu să zbor, să ajung pilot de avioane. Doamne, ce mai plângeam atunci când cădea câte un avion! La înmormântarea pilotului participa toată suflarea oraşului, iar mie mi se făcea pielea găină când auzeam fanfara cântând marşul funebru. Copil fiind, ştiţi ce îmi trecea atunci prin cap? Îmi doream să gust din acea licoare nebănuită a zborului spre înălţimi, iar cu gândul de copil visător, îmi doream să am şi eu parte de o asemenea ceremonie cu fast, cu fanfară şi regrete, în cazul în care cădeam la datorie.

Din fericire, nu aţi avut parte de o asemenea „ceremonie”, în schimb, sunt sigur, v-aţi bucurat de aplauze, de aprecieri...O femeie-pilot nu se vede pe toate drumurile. Nu mi-aţi spus unde şi când aţi deprins primele noţiuni de zbor?

-  Primul meu aşa-zis zbor, cum v-am mai spus mai înainte, aveam să-l fac pe pământ, cu...trenul: împreună cu familia am fugit din calea războiului spre Reşiţa, unde era linişte. După război, în anul 1949, am început din nou să visez la aviaţie. Am renunţat la serviciu şi m-am înscris la şcoala de planorism, fiind declarată aptă de zbor. Mamă, ce fericire pe mine! Peste numai un an, m-am prezentat la aerodromul din Câlnic, localitate aflată lângă Reşiţa, pentru a intra în pâine. Aici însă era o mizerie de nedescris. Dar mie nu-mi păsa; eram mândră că purtam uniforma la care visasem de mică: pantaloni cu buzunare şi bluza de aviator!

-  A urmat, probabil, mult-doritul botez al aerului...

-  Visul copilăriei mele de a  zbura, chiar dacă a început cu planorul, s-a împlinit într-o frumoasă zi de vară a anului 1950, la Reşiţa. Asta după ce am primit brevetul de pilot sportiv pe planoare. Peste puţină vreme aveam să obţin şi pe cel de pilot sportiv de avioane cu motor. Primul avion pe care l-am pilotat a fost un Zlin 22. În 1952, când mă aflam la Ghimbav-Braşov, unde am executat trei salturi cu paraşuta.  Am mai participat la numeroase alte concursuri sportive şi demonstraţii aviatice: zbor în formaţie de trei şi şapte aparate, acrobaţie, orientare... Dar cea mai parte a activităţii mele am desfăşurat-o în cadrul Serviciului de aviaţie sanitară (Aviasan), între anii 1961 şi 1973. Sunt 13 ani petrecuţi la Aviasan Ploieşti! Am fost apoi transferată la Aviaţia Utilitară. Timp de şapte ani am condus diverse tipuri de avioane, de la YAR la Aero 45 bimotor şi mi-am încheiat cariera pe modernul elicopter Alouette 3, aparat de zbor care m-a cam speriat la început, deoarece zgomotul şi trepidaţiile erau atât de mari, încât de abia puteam să stau pe scaun. Până la urmă am reuşit să îmblânzesc „fiara”, a cărei elice avea 34 000 de turaţii/minut! Toate aceste misiuni care mi-au fost încredinţate au avut caracter de intervenţie în situaţii grave, precum transportul de bolnavi, de medicamente ori sânge, dintr-un colţ la altul al ţării.

-  Vă amintiţi de vreo întâmplare amuzantă sau dramatică din timpul activităţii dumneavoastră?

-  Pe vremea când lucram la Aviasan, trebuia să transport la Arad trei renumiţi chirurgi de la Spitalul Fundeni din Bucureşti: Ionescu Agripa şi Setlacek, celui de al treilea nu-i mai reţin numele. Aceştia urmau să opereze o fată netransportabilă, grav rănită la cap, în urma unui accident rutier. La plecarea din Bucureşti, când m-au văzut la aeroport, lângă aparatul de zbor, dumnealor m-au întrebat: Unde este pilotul, că noi ne grăbim?

O altă întâmplare, serioasă de data asta, am avut-o la Petrila, când mai mulţi mineri au fost grav răniţi în urma unei explozii în subteran. Ajunsă acolo, a trebuit să aterizez pe un teren de sport, înconjurat de nişte plopi înalţi, de care mă puteam lovi oricând din cauza vântului puternic şi a curenţilor de aer. Am reuşit să mă strecor printre ei şi astfel misiunea aducerii minerilor accidentaţi la Bucureşti a fost îndeplinită. Mai târziu am aflat că toţi minerii au scăpat cu viaţă. M-am bucurat teribil!

-  Aş dori să aflu, de la dumneavoastră, şi povestea recordului mondial de înălţime, care v-a făcut celebră.

-  Era în 12 aprilie 1957, pe aerodromul din Râmnicu Sărat. Eu trebuia să trec proba de înălţime (5250m), pe un avion cu motor uşor YAR 316, pentru a obţine titlul de maistru sportiv în  aviaţie. În timpul zborului, altimetrul s-a blocat, dar barometrul îmi arăta că urc. Am continuat să zbor, deşi vremea se înrăutăţise. Pentru câteva clipe am intrat în panică, dar mi-am revenit repede. Nu ştiam dacă atinsesem limita de înălţime de 5250 m, dar am decis să cobor. Ploaia şi vântul puternic m-au făcut să aterizez departe de ţintă, la Iveşti, unde ştiam că există o pistă, aşa că până acolo am mers paralel cu calea ferată, până am reuşit să aterizez. Oamenii de acolo au crezut că sunt vreo spioană! A doua zi, am aflat, de la şefii veniţi de la Râmnicu Sărat, că atinsesem înălţimea de 6420m, record mondial! Vă daţi seama ce bucurie a fost pe mine? Din păcate, actul care să menţioneze titlul de maistru sportiv, nu l-am primit nici până acum!

-  Figuraţi, fără îndoială, în istoria aviaţiei româneşti, alături de alte femei celebre. Daţi-mi câteva nume?

-  Cu plăcere! Eu nu ştiu dacă pot să mă compar cu femeile-pilot cu adevărat celebre, precum: Ioana Cantacuzino (1929), Smaranda Brăescu (1935), Marina Ştirbei (1936), Mariana Drăgescu (1940) ş.a., dar sunt şi eu acolo, pe lângă ele...

-Doamnă Bulgaru, pentru acest plăcut zbor aerian prin viaţa dumneavoastră, vă mulţumesc din suflet.

(Ziarul „Ploieştii”, iulie 2005)

PS: La 1 noiembrie 2007, Elena Bulgaru a primit titlul de Cetăţean de Onoare al Municipiului Ploieşti. Astfel, prima femeie pilot profesionist din aviaţia română, deţinătoare a unui record naţional de zbor la înălţime, Elena Bulgaru, a intrat în galeria marilor personalităţi ale Ploieştiului. O recunoaştere târzie, dar meritată.


Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google Plus
Share on Linkedin
rating  rating  rating  rating  rating
(803 vizualizări)
Dacă v-a plăcut acest articol, daţi-ne un like:

Servicii medicale de calitate la standarde europene

Adăugaţi un comentariu:
Folosind un cont de facebook:
sau folosind formularul următor:
Nume:

Email:

Comentariul:

Cod siguranţă:
Codul de securitate



Din aceeaşi categorie:














































loading...





































Ştiri Actuale on Linkedin
Ştiri Actuale on Twitter
 on Google Plus
Ştiri Actuale on Facebook


Clinica medicala Elit Medical din Ploiesti

Scoala de Arte Frumoase Ploiesti

Stomatologie Pediatrica - Clinica Stomatologica Copii

Cristi Cimpeanu foto

Vaccinurile salveaza vieti



Horoscopul zilei

BERBEC TAUR
berbec Se pare ca sunteti nemultumit de tot ce se petrece in jur si aveti tendinta sa criticati pe toata lumea. Va sfatuim sa va temperati spiritul critic, pentru ca riscati sa fiti considerat arogant. Nu este exclus sa intampinati dificultati in relatiile sentimentale. Dupa-amiaza s-ar putea sa aflati ca o ruda din alta localitate urmeaza sa va faca o vizita. taur In prima parte a zilei s-ar putea sa va simtiti lipsit de energie si sa nu puteti termina o lucrare inceputa mai demult. Nu este exclus sa primiti reprosuri din partea colegilor si chiar sa apara tensiuni la locul de munca. Eastrolog.ro va recomanda sa nu provocati discutii in contradictoriu, pentru ca riscati sa va complicati situatia. Ar fi bine sa va odihniti mai mult.
GEMENI RAC
gemeni Este posibil sa fiti indispus din cauza unor dificultati intampinate in plan sentimental. Relatiile cu prietenii pot avea de suferit daca ii evitati. In schimb, va recomandam sa va dedicati activitatilor casnice precum reparatiile, mutarea mobilei, zugravit etc., fiindca aveti sanse mari de reusita. In tot ceea ce faceti azi, puteti sa va bazati pe intuitie. rac Se pare ca resimtiti o stare generala de nemultumire si aveti tendinta sa va enervati din orice. Va irita glumele celor din jur si va aprindeti usor, fie pentru ca partenerul de viata a cheltuit prea mult, fie pentru ca nu gasiti un obiect etc. Eastrolog.ro va sfatuieste sa va stapaniti tendinta de a exagera si sa va pastrati calmul.
LEU FECIOARĂ
leu La locul de munca sau in afaceri, un coleg sau un asociat v-ar putea da o veste in urma careia sunteti nevoit sa va schimbati programul stabilit pentru azi. Starea de confuzie pe care o resimtiti este trecatoare, asa ca nu este cazul sa va ingrijorati. Va recomandam sa evitati calatoriile lungi. Daca nu aveti incotro, fiti atent la bagaje si la acte, pentru ca exista riscul sa le uitati pe undeva! fecioara S-ar putea sa aveti divergente cu partenerul de viata din cauza ca nu sunteti de acord cu schimbarile pe care doreste sa le faca in casa. Pentru a evita o cearta, e-astrolog.ro va recomanda sa tineti seama si de dorintele familiei. Ar fi bine sa evitati eforturile fizice si intelectuale intense si sa va odihniti mai mult.
BALANŢĂ SCORPION
balanta Este posibil sa intampinati dificultati in plan financiar si in relatia cu persoana iubita. Va recomandam sa va pastrati calmul si sa va inarmati cu rabdare. Pentru a depasi mai usor acest moment dificil va sfatuim sa tineti cont de sfaturile prietenilor apropiati si ale rudelor.Ar fi bine sa va gasiti timp penru o activitate relaxanta scorpion In prima parte a zilei s-ar putea sa fiti indispus din cauza amanarii unei intalniri de afaceri in care v-ati pus mari sperante. Va sfatuim sa va temperati nervozitatea, fiindca altfel puteti ajunge in situatii neplacute. Ca sa evitati tensionarea relatiei cu persoana iubita, ar fi bine sa va stapaniti starea de nervozitate si sa evitati subiectele delicate, care ar putea conduce la cearta.
SĂGETĂTOR CAPRICORN
sagetator In prima parte a zilei s-ar putea sa fiti dezamagit din cauza ca un coleg de munca sau un partener de afaceri incearca sa va discrediteze. Ar fi bine sa va concentrati asupra problemelor importante sau urgente pe le aveti de rezolvat astazi. Relatiile cu persoana iubita sunt foarte bune, ceea ce va mentine moralul ridicat. capricorn S-ar putea sa va afecteze lipsa de corectitudine a unui partener de afaceri si va pierdeti increderea in el. Eastrolog.ro va sfatuieste sa fiti prudent in tot ce faceti. Ar fi bine sa amanati eventualele decizii privind investitiile. In a doua parte a zilei o persoana apropiata v-ar putea ruga sa ii dati o mana de ajutor intr-o problema de sanatate.
VĂRSĂTOR PEŞTI
varsator Dimineata s-ar putea sa fiti indispus dupa ce aflati ca o persoana apropiata are probleme de sanatate. Se pare ca astazi nu va puteti concentra prea bine, asa ca eastrologul va recomanda sa amanati luarea deciziilor importante. Va sfatuim sa evitati discutiile in contradictoriu cu o persoana mai in varsta. pesti In prima parte a zilei este posibil ca o ruda mai tanara sa va ceara un imprumut. Se pare ca este vorba despre cheltuieli necesare in legatura cu o activitate educativa. Eastrolog.ro va sugereaza sa amanati eventualele negocieri si luarea deciziilor importante in plan profesional sau in afaceri. Spre seara s-ar putea sa aflati ca o persoana apropiata urmeaza sa faca o calatorie in strainatate.
Sursa: www.eastrolog.ro



ISSN–L 2344 – 3006, ISSN 2344 – 3006
Actualizat la 24 aprilie 2018
Autentificare
stiriactuale.ro