Vineri, 17 august 2018 - 4:50:19
EUR
EURO = 4.6586 RON
Moneda euro a scazut
USD
USD = 4.0976 RON
Dolarul american a crescut
Echipa Ştiri Actuale
Români din toate țările, uniți-vă!

IOAN POPESCU: Interviuri / Elena Bulgaru, prima femeie- pilot de elicopter din România!


5 februarie 2018

”În  Grădinile Cerului mi-am petrecut adevărata mea viaţă”

Meseria de aviator aparţine, prin excelenţă, bărbaţilor, pentru că ea presupune curaj, răspundere, îndemânare, sânge rece, spontaneitate - caracteristice oamenilor puternici. De aceea, când în această lume mirifică a aviatorilor pătrunde o femeie, aceasta poate fi socotită o adevărată eroină, chiar aşa! O asemenea eroină am reuşit să depistez, la...sol, într-o garsonieră de bloc aflată pe o străduţă de la marginea Ploieştiului,  unde sărăcia şi modestia sunt la ele acasă...

...Mă aflu, aşadar, în casa unei doamne pensionare în vârstă de 74 de ani, prima femeie pilot profesionist de elicopter din aviaţia română, deţinătoare a unui record mondial de zbor la înălţime fără mască de oxigen (6420m), record  omologat de Federaţia Internaţională de Aeronautică, performanţă neegalată încă, deşi a fost stabilită în anul 1957! Numele său: Elena Bulgaru. Privind-o în ce sărăcie trăieşte, nici nu-ţi vine să crezi că femeia asta uscăţivă a fost, cândva, o „regină” a aerului! Acum trăieşte, chinuit, dintr-o pensie de doar 6oo de lei, asta şi pentru că 15 ani de activitate nu i-au fost trecuţi în cartea de muncă, ei nefiind găsiţi nici măcar la Arhivele Statului!   Găseşte în schimb, pe fundul unei cutii metalice, câteva linguriţe de cafea, suficientă pentru două ceşcuţe, astfel ca dialogul nostru să decurgă cât se poate de cald. Aflu că această femeie, firavă şi îmbătrânită de greutăţile vieţii, s-a „plimbat”, timp de peste 30 de ani, prin „Grădinile Cerului”, cum spune cunoscutul aviator-scriitor D.Berbunschi, pe care îl citează cu respect. Înainte de „zbura” prin amintiri, interlocutoarea mea mărturiseşte că a avut mult de lucru şi prin „grădinile pământului”, unde s-a şcolit şi s-a perfecţionat în ale zborului. Apoi, la rândul său, s-a bucurat de fiecare elev-pilot instruit sau brevetat, vreo 150,  precum şi de fiecare dobândire ori avansare profesională, de fiecare înălţime de zbor - mereu mai sus - de fiecare intervenţie aviatică reuşită cu Aviasan-ul (intervenţii sanitare-n.a).

-  Doamna Bulgaru, de la un prieten comun, paraşutistul Marin Alexandru, am aflat că viaţa dumneavoastră s-a petrecut mai mult în aer, doar acolo pare-se că aţi cunoscut iubirea şi preţuirea. Am dreptate?

-  Aşa este, dar de iubire şi preţuire m-am bucurat, însă, şi pe pământ. Aici am iubit şi am fost iubită. Dintr-o căsnicie eşuată, am rămas însă cu doi băieţi, pe care îi iubesc enorm, deşi nu se află lângă mine. Din păcate, niciunul nu s-a îndrăgostit de aviaţie. Cel mare, Romulus Vasile, a fost şi este pasionat de automobilism, devenind instructor auto, iar cel mic, Mihai, este inginer petrolist. El a urmat timp de un an cursurile de zbor cu motor de la Strejnic, dar a renunţat când s-a însurat. Dar a perseverat în meseria lui şi a ajuns un foarte bun specialist în domeniul său, devenind doctor în ştiinţe (doamna oftează îndelung, semn că fiii dumneai, nu prea sunt pe aceeaşi lungime de undă cu mama lor –n.a.). Revin însă la povestea vieţii mele aeriene, care a început în anul 1950, în Banat, pe un amărât de planor şi am aterizat pe aeroportul Băneasa, pentru ultima oară, după 31 de ani, la bordul unui modern elicopter „Alouette 3”, adus din Franţa. Aici am fost întâmpinată cu flori şi aplauze de conducerea Aviasan, în frunte cu gen. Ion Tiu şi col. Păşcuţ, în prezenţa a zeci de colegi şi prieteni. Era în decembrie 1981. Asta a fost adevărata mea viaţă!

-  Se spune că aviatorii sunt oameni legaţi mai mult de vis decât de realitate. Ei nu uită niciodată viaţa lor aeriană, pe care o visează până la nedorita reîntoarcere în ceruri.

-  În parte este adevărat, dar nu întotdeauna pe cer a fost lumină. Adesea, când soarele se ascundea în norii negrii, trebuia să mă strecor printre fulgere, încercând să înfrunt vântul şi vijelia. Însă, când ai încredere în tine, în experienţa ta, în avion şi mai ai acel gram de noroc, înseamnă că acolo sus, cineva te iubeşte.

-  Să revenim la începuturi...

-  Sunt născută în anul 1931, în oraşul Tecuci, unde exista o şcoală de aviaţie, căreia i se mai spunea şi leagănul aviaţiei, aici formându-se majoritatea piloţilor români. Zborul păsărilor cu motor m-a fascinat de mic copil, aşa mi s-a înfiripat visul meu să zbor, să ajung pilot de avioane. Doamne, ce mai plângeam atunci când cădea câte un avion! La înmormântarea pilotului participa toată suflarea oraşului, iar mie mi se făcea pielea găină când auzeam fanfara cântând marşul funebru. Copil fiind, ştiţi ce îmi trecea atunci prin cap? Îmi doream să gust din acea licoare nebănuită a zborului spre înălţimi, iar cu gândul de copil visător, îmi doream să am şi eu parte de o asemenea ceremonie cu fast, cu fanfară şi regrete, în cazul în care cădeam la datorie.

Din fericire, nu aţi avut parte de o asemenea „ceremonie”, în schimb, sunt sigur, v-aţi bucurat de aplauze, de aprecieri...O femeie-pilot nu se vede pe toate drumurile. Nu mi-aţi spus unde şi când aţi deprins primele noţiuni de zbor?

-  Primul meu aşa-zis zbor, cum v-am mai spus mai înainte, aveam să-l fac pe pământ, cu...trenul: împreună cu familia am fugit din calea războiului spre Reşiţa, unde era linişte. După război, în anul 1949, am început din nou să visez la aviaţie. Am renunţat la serviciu şi m-am înscris la şcoala de planorism, fiind declarată aptă de zbor. Mamă, ce fericire pe mine! Peste numai un an, m-am prezentat la aerodromul din Câlnic, localitate aflată lângă Reşiţa, pentru a intra în pâine. Aici însă era o mizerie de nedescris. Dar mie nu-mi păsa; eram mândră că purtam uniforma la care visasem de mică: pantaloni cu buzunare şi bluza de aviator!

-  A urmat, probabil, mult-doritul botez al aerului...

-  Visul copilăriei mele de a  zbura, chiar dacă a început cu planorul, s-a împlinit într-o frumoasă zi de vară a anului 1950, la Reşiţa. Asta după ce am primit brevetul de pilot sportiv pe planoare. Peste puţină vreme aveam să obţin şi pe cel de pilot sportiv de avioane cu motor. Primul avion pe care l-am pilotat a fost un Zlin 22. În 1952, când mă aflam la Ghimbav-Braşov, unde am executat trei salturi cu paraşuta.  Am mai participat la numeroase alte concursuri sportive şi demonstraţii aviatice: zbor în formaţie de trei şi şapte aparate, acrobaţie, orientare... Dar cea mai parte a activităţii mele am desfăşurat-o în cadrul Serviciului de aviaţie sanitară (Aviasan), între anii 1961 şi 1973. Sunt 13 ani petrecuţi la Aviasan Ploieşti! Am fost apoi transferată la Aviaţia Utilitară. Timp de şapte ani am condus diverse tipuri de avioane, de la YAR la Aero 45 bimotor şi mi-am încheiat cariera pe modernul elicopter Alouette 3, aparat de zbor care m-a cam speriat la început, deoarece zgomotul şi trepidaţiile erau atât de mari, încât de abia puteam să stau pe scaun. Până la urmă am reuşit să îmblânzesc „fiara”, a cărei elice avea 34 000 de turaţii/minut! Toate aceste misiuni care mi-au fost încredinţate au avut caracter de intervenţie în situaţii grave, precum transportul de bolnavi, de medicamente ori sânge, dintr-un colţ la altul al ţării.

-  Vă amintiţi de vreo întâmplare amuzantă sau dramatică din timpul activităţii dumneavoastră?

-  Pe vremea când lucram la Aviasan, trebuia să transport la Arad trei renumiţi chirurgi de la Spitalul Fundeni din Bucureşti: Ionescu Agripa şi Setlacek, celui de al treilea nu-i mai reţin numele. Aceştia urmau să opereze o fată netransportabilă, grav rănită la cap, în urma unui accident rutier. La plecarea din Bucureşti, când m-au văzut la aeroport, lângă aparatul de zbor, dumnealor m-au întrebat: Unde este pilotul, că noi ne grăbim?

O altă întâmplare, serioasă de data asta, am avut-o la Petrila, când mai mulţi mineri au fost grav răniţi în urma unei explozii în subteran. Ajunsă acolo, a trebuit să aterizez pe un teren de sport, înconjurat de nişte plopi înalţi, de care mă puteam lovi oricând din cauza vântului puternic şi a curenţilor de aer. Am reuşit să mă strecor printre ei şi astfel misiunea aducerii minerilor accidentaţi la Bucureşti a fost îndeplinită. Mai târziu am aflat că toţi minerii au scăpat cu viaţă. M-am bucurat teribil!

-  Aş dori să aflu, de la dumneavoastră, şi povestea recordului mondial de înălţime, care v-a făcut celebră.

-  Era în 12 aprilie 1957, pe aerodromul din Râmnicu Sărat. Eu trebuia să trec proba de înălţime (5250m), pe un avion cu motor uşor YAR 316, pentru a obţine titlul de maistru sportiv în  aviaţie. În timpul zborului, altimetrul s-a blocat, dar barometrul îmi arăta că urc. Am continuat să zbor, deşi vremea se înrăutăţise. Pentru câteva clipe am intrat în panică, dar mi-am revenit repede. Nu ştiam dacă atinsesem limita de înălţime de 5250 m, dar am decis să cobor. Ploaia şi vântul puternic m-au făcut să aterizez departe de ţintă, la Iveşti, unde ştiam că există o pistă, aşa că până acolo am mers paralel cu calea ferată, până am reuşit să aterizez. Oamenii de acolo au crezut că sunt vreo spioană! A doua zi, am aflat, de la şefii veniţi de la Râmnicu Sărat, că atinsesem înălţimea de 6420m, record mondial! Vă daţi seama ce bucurie a fost pe mine? Din păcate, actul care să menţioneze titlul de maistru sportiv, nu l-am primit nici până acum!

-  Figuraţi, fără îndoială, în istoria aviaţiei româneşti, alături de alte femei celebre. Daţi-mi câteva nume?

-  Cu plăcere! Eu nu ştiu dacă pot să mă compar cu femeile-pilot cu adevărat celebre, precum: Ioana Cantacuzino (1929), Smaranda Brăescu (1935), Marina Ştirbei (1936), Mariana Drăgescu (1940) ş.a., dar sunt şi eu acolo, pe lângă ele...

-Doamnă Bulgaru, pentru acest plăcut zbor aerian prin viaţa dumneavoastră, vă mulţumesc din suflet.

(Ziarul „Ploieştii”, iulie 2005)

PS: La 1 noiembrie 2007, Elena Bulgaru a primit titlul de Cetăţean de Onoare al Municipiului Ploieşti. Astfel, prima femeie pilot profesionist din aviaţia română, deţinătoare a unui record naţional de zbor la înălţime, Elena Bulgaru, a intrat în galeria marilor personalităţi ale Ploieştiului. O recunoaştere târzie, dar meritată.


Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google Plus
Share on Linkedin
rating  rating  rating  rating  rating
(830 vizualizări)
Dacă v-a plăcut acest articol, daţi-ne un like:

Servicii medicale de calitate la standarde europene

Adăugaţi un comentariu:
Folosind un cont de facebook:
sau folosind formularul următor:
Nume:

Email:

Comentariul:

Cod siguranţă:
Codul de securitate



Din aceeaşi categorie:



















loading...
































































Ştiri Actuale on Linkedin
Ştiri Actuale on Twitter
 on Google Plus
Ştiri Actuale on Facebook



Scoala de Arte Frumoase Ploiesti

Siteuri profesionale la preturi incredibil de mici

Cristi Cimpeanu foto

Stomatologie Pediatrica - Clinica Stomatologica Copii

Vaccinurile salveaza vieti



Horoscopul zilei

BERBEC TAUR
berbec Persoana iubita ar putea sa interpreteze gresit dorinta dumneavoastra de a avea mai multa libertate de miscare. Prin urmare, eastrolog.ro va sfatuieste sa va exprimati cat mai clar ideile, ca sa evitati o neintelegere cu consecinte neplacute. In plan profesional si in afaceri, va sfatuim sa va abtineti de la actiuni speculative, fiindca este posibil ca intuitia sa va insele. taur In prima parte a zilei este posibil sa aveti dificultati de comunicare, din cauza carora relatiile cu cei din jur pot avea de suferit. Se pare ca resimtiti oboseala acumulata in ultima perioada. N-ar strica sa va odihniti mai mult. Daca se iveste ocazia sa participati la o intrunire cu persoane apropiate impreuna cu persoana iubita, va recomandam sa profitati.
GEMENI RAC
gemeni Este posibil ca relatia cu partenerul de viata sa aiba de suferit din cauza unor neintelegeri de moment. Pentru a evita o cearta, eastrolog.ro va recomanda sa va pastrati calmul si sa fiti cat mai diplomat. In a doua parte a zilei, sfaturile unui barbat va pot ajuta sa depasiti mai usor momentele tensionate si sa restabiliti armonia in camin rac Este posibil sa constatati ca o afacere in care v-ati pus mari sperante nu merge asa cum v-ati dorit si nu produce beneficii pe masura asteptarilor. Azi eastrolog.ro va recomanda sa nu va asumati niciun risc, pentru ca va puteti alege cu pagube importante. In familie, va sfatuim sa va temperati impulsivitatea si sa evitati discutiile in contradictoriu. In partea a doua a zilei este posibil sa primiti oaspeti din alta localitate, care va aduc o veste buna.
LEU FECIOARĂ
leu In prima parte a zilei este posibil sa faceti o scurta calatorie in interes personal. Va sfatuim sa fiti foarte atent la acte si la bagaje, pentru ca exista riscul sa pierdeti ceva. Sunt sanse sa vi se propuna o colaborare tentanta. Sfatul eastrologului este sa nu va grabiti sa decideti azi. Ar fi bine sa luati in considerare timpul liber de care dispuneti si sa va consultati cu partenerul de viata fecioara In prima parte a zilei este posibil sa fiti cam confuz si nehotarat si sa intampinati dificultati in comunicarea cu cei din jur. Va sfatuim sa nu va implicati mai multe activitati in acelasi timp, pentru ca riscati sa nu le duceti la bun sfarsit si chiar sa faceti greseli costisitoare. Dupa-amiaza sunt sanse sa va reveniti din starea de confuzie si sa petreceti momente placute in mijlocul familiei.
BALANŢĂ SCORPION
balanta Azi este posibil sa aveti dificultati de comunicare si, prin urmare, sa apara neintelegeri cu colegii sau chiar cu familia. Recomandarea eastrolog.ro este sa amanati discutarea chestiunilor importante, iar pe cele care nu suporta amanare sa le abordati cu multa atentie. S-ar putea sa va simtiti obosit si sa va ganditi sa renuntati la o calatorie planificata impreuna cu partenerul de viata scorpion Daca reusiti sa va temperati spiritul critic, azi puteti avea realizari importante si castiguri pe masura. Fiindca exista riscul sa declansati o cearta, eastrolog.ro va sfatuieste sa aveti grija cum vorbiti cu partenerul de viata si cu persoanele mai varstnice. In a doua parte a zilei este posibil sa fiti cautat de un prieten care v-a pregatit o surpriza placuta.
SĂGETĂTOR CAPRICORN
sagetator Aveti posibilitatea sa incepeti o afacere la care va ganditi de multa vreme. Nu va lipsesc ideile, iar cu banii va puteti descurca usor. Dupa-amiaza s-ar putea sa va intalniti cu prietenii, dar exista riscul ca membrii familiei sa va reproseze ca ii neglijati. Va recomandam sa fiti cat mai diplomat in relatia cu persoana iubita. capricorn La locul de munca sau in afaceri, aveti tendinta de a deveni impulsiv si de a va pierde rabdarea destul de repede, riscand sa tensionati relatiile cu colegii sau cu partenerii. In a doua parte a zilei este posibil sa fiti invitat la o intrunire la care partenerul de viata nu ar vrea sa mergeti. Eastrolog.ro va sfatuieste sa dati dovada de flexibilitate si sa cautati o solutie de compromis. Nu este exclus sa vi se reproseze ca aveti obiceiul sa faceti numai ce va convine.
VĂRSĂTOR PEŞTI
varsator S-ar putea ca partenerul de viata sa va reproseze ca nu va ocupati suficient de problemele familiei. Cu rabdare si tact, puteti evita o cearta. In plan profesional sau in afaceri, ar fi bine sa fiti cat mai prudent. Nu este exclus sa va confruntati cu probleme juridice. pesti Este posibil sa renuntati la plecarea intr-o calatorie, din cauza unei neintelegeri cu partenerul de viata. Chiar daca sunteti convins ca aveti dreptate, va sfatuim sa fiti diplomat pentru a evita o cearta. In activitatea profesionala este posibil sa resimtiti o stare de oboseala si sa nu fiti in cea mai buna forma intelectuala. Ar fi bine sa va limitati la activitati de rutina.
Sursa: www.eastrolog.ro



ISSN–L 2344 – 3006, ISSN 2344 – 3006
Actualizat la 16 august 2018
Autentificare
stiriactuale.ro